دنتوفوبیا

بسیاری از افراد بخاطر برخی از مسائل از مراجعه به دندانپزشک خودداری می کنند. این افراد معمولا تا زمانی که مجبور نباشند به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند. معمولا این افراد وقتی که کار از کار گذشته باشد به دندانپزشک مراجعه می کنند. مهمترین دلیل برای این خودداری از مراجعه ترس از دندانپزشک  و یا دنتوفوبیا می باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به این مسئله با شما صحبت هایی انجام دهیم.

عدم مراجعه به دندانپزشک

علاوه بر بهداشت دهان ودندان، عواملی همچون سبک زندگی، محیط زندگی و حتی ژنتیک بر سلامت دندانها موثر هستند. برخی افراد هیچگاه ممکن است نیاز به دندانپزشک نداشته باشند. برخی افراد هم مرتبا ممکن است دندانهایشان دچار مشکلات و پوسیدگی می گردند. این افراد باید مرتبا به دندانپزشک مراجعه نموده و معاینات دوره ای داشته باشند.

اگر این افراد به طور مرتب به دندانپزک مراجعه نکنند، ممکن است دندانهایشان دچار پوسیدگی گردد. درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه آن بسیار راحت می باشد. در این زمان فقط با یک ترمیم جزئی درمان انجام می گردد. اگر پوسیدگی دندان گسترش یابد و به لایه های داخلی دندان نفوذ کند، درمان به سادگی انجام نمی گردد. در این حالت ممکن است نیاز به عصب کشی و یا در حالتهای حاد آن نیاز به کشیدن دندان باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، برخی بیماران به خاطر ترس به دندانپزشک مراجعه نمی کنند تا زمانی که مجبور به رفتن به درمانگاه گردند.  مشکلاتی همچون عفونت دندان و لثه اگر به موقع درمان نشوند، مشکلات گسترده می شود. از جمله این مشکلات می توان به سرایت عفونت به استخوان فک و همچنین تحلیل رفتن و یا التهاب  لثه اشاره نمود.

ترس از دندانپزشکی چیست

ترس معمولا نوعی اختلال عصبی- روانی می باشد. معمولا افراد مبتلا به دنتوفوبیا تمایلی برای مراجعه به دندانپزشک ندارند. این ترس واضطراب ممکن است به دلایل مختلفی بوجود آمده باشد. این اضطراب ممکن است بخاطر خاطرات بد در دوران کودکی باشد. حتی ممکن است فرد با شنیدن صدای ابزار دندانپزشکی احساس اضطراب میکند. راجع به دلایل این امر برایتان توضیحاتی را می دهیم. فقط این مسئله را بدانید که در صورت رنج بردن از دنتوفوبیا بهتر است سریعا اقدام به درمان آن نمایید.

علل دنتوفوبیا

همانگونه که در بالا اشاره گردید مهمترین دلایل ترس از دندانپزشک مربوط به تجربیات بد و نا خوشایند در کودکی فرد می باشد. به طور کلی اگر مشکلی در کودکی برای فرد ایجاد گردد، این اختلال در دوران بزرگسالی در فرد می ماند. به گونه ای که حتی فکر کردن به آن برای فرد دلهره آور می باشد. از دلایل دیگر احساس اضطراب با شنیدن صدای ابزار دندانپزشکی می باشد.  حتی با بوییدن بوی محیط دندانپزشکی  هم برخی افراد حس ترس می کنند. از دیگر دلایل که موجب نگرانی فرد میگردد احساس نگرانی از آسیب رسیدن به سلامت شخصی او می باشد.

راههای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

• راهکارهای زیادی برای غلبه بر ترس دندانپزشکی وجود دارد از جمله این راهکارها می‌توان به مواردی که در زیر بیان شده اشاره نمود.

• اولین قدم برای غلبه بر ترسیدن شناختن علت باشد. برای این کار می‌توانید یک مشاوره سلامت روان داشته باشید و آن را روشن نمایید. یا با خود دندان پزشک مشورت نمایید.

• درانتخاب دندانپزشک دقت نمایید. پزشکی را انتخاب نمایید که تجربه ومهارت داشته باشد و بتواند درمان را با حداقل درد انجام دهد.

• حتما هنگامی که برای دندان پزشکی مراجعه نمایید، فوبیای خود را به دندانپزشک اطلاع دهید.

• اگر هنوز آماده شروع درمان نیستید، ازدندانپزشک بخواهید که مثلاً در جلسه اول فقط دهان و دندانتان را معاینه نماید تا بتوانید آرامش خود را به دست می آورید.

• بسیاری از درمان های دندانپزشکی تحت آرام بخش بیهوشی انجام میگردد. به همین جهت هیچ دردی را احساس نمی کنید.

• از دیگر راه هایی که می توانید برای خود آرامش به همراه ببرید. موسیقی خاصی را که برایتان آرام بخش است همراه خود بوده و با هندزفری در حین درمان به آن گوش دهید.

• از عصب کشی دندان نترسید. اول از همه اینکه هیچ دردی به خاطر بی حس کردن دندان احساس نمی کنید. بعد از پایان کار واز رفتن بی حسی، به خاطر اینکه عصب های دندان موجود در ناحیه پالپ دندان برداشته شده، هیچ دردی را حس نمی کنید.

• اگر از بیماری های دیگر می ترسید این را بدانید که مراجعه به دندانپزشکی باعث ابتلا به ایدز و بیماری‌های واگیردار نمی‌گردد در دنیا به تعداد انگشتان دست این مورد وجود دارد. علاوه بر این اگر از اشعه مورد استفاده برای گرفتن رادیوگرافی می ترسید. این را بدانید که این اشعه بسیاراندک است و به هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

• عصب کشی یا درمان ریشه یک درمان عادی است و فقط سلامت دندان شما را ارتقا می دهد.

• این را بدانید که فقط شما از دندانپزشکی نمیترسید. بسیاری ازانسانها در سرتاسر دنیا هستند که میترسند. چیزی حدود ۶ درصد مردان و هفت درصد زنان در سراسر دنیا دچار ترس از دندانپزشکی هستند.