شماره تماس : 02122016608

خشکی دهان و  اثرات آن – بخش دوم

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

در مطلب خشکی دهان و  اثرات آن درباره مشکل خشکی دهان صحبت نمودیم.  دراین مطلب راجع به علل و نشانه های مشکلات عارضه خشکی دهان صحبت نمودیم. در این مطلب با توجه به اهمیت این مشکل قصد داریم درباره سایر علل و راههای درمانی این مسئله صحبت نماییم.

علل ابتلا خشكی دهان

 درمان سرطان ها

داروهای كموتراپی می تواند طبیعت بزاق و مقدار طبیعی تولید آن را تغییر دهد. درمان های رادپاسیون به سر و گردن شما هم می تواند به غدد بزاقی آسیب برساند و سبب كاهش بزاق شوند.

جراحی

آسیب عروقی یا جراحی كه به عروق ناحیه سر و گردن صدمه بزند نیز می تواند منجر به گزروستومی شود.

 سایر عارضه ها

خشكی دهان می تواند ناشی از بیماری هایی باشد كه شامل بیماری اتوایمیون سندرم شوگرن، اختلالات آندوكرینی، بیماری آلزایمر، سكته، اختلالات اضطراب و افسردگی است.

استعمال دخانیات

به علاوه سیگار كشیدن و یا جویدن تنباكو هم می تواند بر تولید بزاق موثر باشد و خشكی دهان را بدتر كند.

تنفس با دهان و مشکلات تنفسی

خُرخُر كردن و تنفس با دهان باز نیز می تواند به این مشكل كمك كند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا خشکی دهان با بالا رفتن سن در همه افراد رخ می دهد. این امر یک مسئله طبیعی می باشد. در این حالت می توانید با درمانهای خانگی مشکل خود را حل نمایید. اگر خشکی دهانتان به عنوان یکی از عوارض سایر بیماریها یا درمان آن بیماریها باشد، باید به پزشک  مراجعه نمایید. معمولا در این مواقع خشکی دهان موجب مشکلات عدیده ای برای افراد می گردد. البته اگر خشکی دهان داشتید و درمانهای خانگی هم جوابگوی مشکل شما نبود حتما به پزشک برای حل این مشکل مراجعه نمایید.

تشخیص

برای تعیین این كه آیا شما مبتلا به خشكی دهان هستید، احتمالاً پزشك یا دندانپزشك شما دهانتان را معاینه می كند و به تاریخچه پزشكی شما نگاه می كند. در بعضی مواقع نیز شما به تست های خونی واسكن های تصویری از غدد بزاقی احتیاج دارید تا علت را نشان دهد.

خود درمانی

وقتی كه علت مشكل مشخص نمی شود و یا حل نمی شود، شما ممكن است بتوانید به افزایش جریان بزاق با مكیدن آب نبات های شیرین و قوی بدون شكر یا جویدن آدامس های بدون شكر كمك كنید و از آب نبات های قوی و سخت با مزه و بوی لیموترش اجتناب كنید، زیرا بزاق را اسیدی می كند و توانایی پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

از دندان های تان نیز محافظت كنید. با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواك بزنید و به طور منظم به دندانپزشك مراجعه كنید. دندانپزشك شما ممكن است خمیر دندان های حاوی فلوراید را پیشنهاد كند. به كاربردن دهان شویه فلوراید یا ژل آن قبل از خوابیدن به جلوگیری از پوسیدگی دندانی كمك می كند

خشکی دهان چگونه درمان می شود؟

  • مصرف غذاهای پر آب.
  • مصرف غذاهای با پروتئین بالا و چربی کم.
  • کاهش غذاهای اسیدی.
  • اجتناب از قهوه و دخانیات.
  • در صورت رنج بردن از مشکلات تنفسی برای درمان آنها اقدام نمایید.
  • عدم استفاده از دهانشویه های الکلی.
  • رعایت بهداشت و تمیزی پروتز های دندانی.
  • مسواک زدن مرتب.
  • مشورت با دکتر در صورتی که عوارض داروی خاصی باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]