شماره تماس : 02122016608

خشکی دهان و  اثرات آن

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

با گذشت زمان در عملکرد بسیاری از اعضا بدن مشکل ایجاد می گردد. به مرور این اجزا کارکرد مفیدشان کاهش می یابد. یکی از این موارد که به ظاهر کم اهمیت می باشد ولی می تواند بر سایر اجزا بدن تاثیرات بسیار مهمی بگذارد گزروستومی یا خشکی دهان می باشد. این مسئله موجب ایجاد مشکلات عدیده ای در دهان ودندانها و بافتهای نگهدارنده دندانها می گردد. در یک سلسله مطلب به بررسی کارکرد بزاق و برخی از مهمترین این موارد از زبان دکتر الهه صادقی  می پردازیم.

کارکرد بزاق در دهان

بزاق كارهای متعددی انجام می دهد، به عنوان مثال صحبت كردن را آسان تر می كند و از پوسیدگی های دندانی جلوگیری می كند و نیز توانایی شما را برای درك مزه غذاها بالا می برد و بلع غذا را آسان تر می كند و به هضم غذا كمك می كند و.

 بزاق رشد باكتری هایی را كه می توانند مینای دندان را حل كنند یا سبب عفونت های دهانی شوند محدود می كند. بزاق اسیدهای مضر را در دهان خنثی می كند و می تواند توانایی شما را برای چشیدن و بلعیدن غذا آسانتر كند. به علاوه آنزیم های موجود در بزاق به هضم غذا كمك می كند.

خشکی دهان

خشكی دهان می تواند بخشی از پروسه افزایش سن باشد. به این ترتیب كه با افزایش سن شما ترشح غدد بزاقی شما هم ممكن است كم تر شود. تشنگی و دریافت شما از تشنگی نیز ممكن است تغییر كند. دستورهای (گیرنده) تشنگی در مغز شما به نیاز بدنتان برای دریافت مایعات كم تر حساس می شود، اما اغلب خشكی های دهان واقعاً در ارتباط با گرفتن داروست در مقایسه با تغییرات سنی.

 

علایم و نشانه ها

گذشته از این كه احساس خشكی در دهانتان می كنید، گزروستومی ممكن است منجربه موارد مختلفی می گردند که این موارد عبارتند از :

  • بزاق غلیظ و چسبناك
  • زخم یا شكاف های پوستی در گوشه های دهان
  • تنفس بد
  • بلعیدن و صحبت كردن مشكل
  • احساس سوزش و خارش در زبان
  • افزایش پلاك و پوسیدگی دندان و بیماری های لثه

مصرف دارو و خشکی دهان

صدها دارو از جمله داروهای خارج از بورس فروخته شده به عنوان عوارض جانبی، خشكی دهان می دهند، از جمله انواع محتمل علت این مشكل داروهایی اند كه برای درمان افسردگی و اضطراب به كاربرده می شوند و نیز آنتی هیستامین ها، داروهای ضد فشار خون بالا، ضداسهال، شل كننده های عضلانی و داروهایی برای بی اختیاری ادراری و بیماری پاركینسون و آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]