بافت نرمی که اطراف دندانها را فرا گرفته است لثه نامیده می شود. این بافت یکی از حساسترین بخشهای دهان می باشد. به گونه ای که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان ودندان و بروز مشکل در دهان اولین بخشی که مشکلات را نشان می دهد همین بافت نرم لثه می باشد. این نشان دادن مشکل ممکن است به صورت التهاب، خونریزی، تغییر رنگ ویا حتی خارش لثه باشد. موارد متعددی وجود دارند که به عنوان عامل خارش لثه شناخته شده اند. در این مطلب به بررسی این موارد از دیدگاه متخصصین در کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی می پردازیم.

علائم خارش لثه

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، خارش لثه علائم زیادی دارد.  مهمترین علائم خارش لثه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آبسه دندان.
  • زخم، عفونت یا تبخال دهان.
  • سندروم سوزش دهان. این مشکل معمولادر افرادی که دندان مصنوعیدارند، بیشتررخ می دهد.
  • هنگامی که دندانعقل درمی ‌آید در برخی موارد در حین درآمدن باعث خارش لثه می ‌شود.
  • در آمدن دندانها.

دلایل به وجود آمدن خارش در لثه ها

تغییرات هورمونی

این علت بیشتر در بانوان دیده می شود. خانمها در طول زندگی در دوره های مختلف تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. از جمله این دورانها می توان به دوره های بلوغ، عادت ماهیانه، بارداری و یائسگی اشاره نمود که تغییرات هورمونی قابل توجهی دیده می شود.

این حرف بدین معنی نیست که آقایان تغییرات هورمونی را تجربه نمی کنند.  در آقایان هم معمولا به علت برخی بیماریهای مختلف مانند اختلال در غده هیپوفیز یا تیروئید تغییرات هورمونی در بدن راتجربه نمایند. این تغییرات هورمونی باعث ایجاد مشکلاتی همچون خارش در لثه، خونریزی لثه، التهاب لثه و درد لثه می گردد.

واکنش ‌های آلرژیک

بدن هر فرد نسبت به برخی فاکتورها از خود حساسیت نشان می دهد. مسائلی همچون غذاها، داروها، آلودگی هوا و حتی حساسیت های فصلی معمولا ایجاد واکنش های آلرژیک در فرد را باعث می گردند. این واکنش ها اغلب می توانند موجب بروز خارشها در در لثه گردند.

پلاک دندان

پلاک یا جرم دندان ماده چسبنده ای است که اطراف دندان و در حاشیه لثه ها ایجاد می شوند. این مواد حاوی باکتریها بوده موجب مشکلاتی بر روی لثه می گردند. یکی از مهم ترین نشانه های خارش لثه، پلاک دندان می باشد. اگر در هنگام مسواک زدن لثه شما خونریزی نمود بدانید که یکی از مهمترین علائم پلاک دندان را دارا هستید.

التهاب لثه

اولین مرحله بیماریهای لثه، التهاب لثه می باشد. الهاب لثه هم یکی از علائم خارش لثه ها می باشد.

درمان خارش لثه

قرقره کردن مرتب آب نمک به عنوان دهانشویه بهترین درمان خانگی خارشهای لثه می باشد. راههای دیگری هم برای کاهش و درمان خارشهای لثه وجود دارد. در پایین به برخی از آنها اشاره مینماییم.

• به طور مرتب از آب نمک برای شست و شوی دهان استفاده نمایید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید.
  • مسواک بزنید.
  • از نخ دندان و دهان شویه های ضد باکتری استفاده نمایید.
  • اگر خارشهای لثه به دلیل واکنشهای آلرژیک باشد، میتوانید از آنتی هیستامین استفاده نمایید.

اگر با رعایت مسائل بالا خارش لثه همچنان ادامه داشت حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید .