شماره تماس : 02122016608

نکات کلیدی درباره کامپوزیت دندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

استفاده از انواع کامپوزیت دندان در حفظ زیبایی دندان های شما تاثیر زیادی دارد و باعث می شود دندان های شکسته یا فاصله دار اصلاح شوند. در عصر جدید تعداد زیادی از افراد جامعه برای جذابیت بیشتر چهره و یکدست شدن دندان ها از انواع روش های کامپوزیت دندان استفاده می کنند. معمولا کامپوزیت دندان فاقد هرگونه عوارض جانبی است و همچنین دندان­پزشکان قادر خواهند بود به وسیله این روش به ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده، پوسیده یا سیاه شده بپردازند. در ادامه این مقاله قصد داریم به چند مورد از سوالهای رایج شما عزیزان در باره انواع کامپوزیت پاسخ دهیم.

کامپوزیت دندان چیست  

کامپوزیت های دندانی اولین بار در اوایل دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفتند. در طی 10 سال گذشته، در ساخت کامپوزیت دندان پیشرفت چشمگیری به وجود آمده است و از نظر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بهبود قابل توجهی یافته‌ اند. ازجمله مقاومت آن‌ ها در برابر شکست، در مقابل تغییر رنگ و سایش‌ دندان ها افزایش یافته است. اما خود کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که دندانپزشک ها با استفاده از وسایل خاصی (به شکل تفنگ)، خمیر کامپوزیت را در جای مورد نظر قرار می دهند و به شکل مورد نظر در می آورد. سپس در معرض نور آبی رنگ قرار گرفته و سفت می شود. روکش های کامپوزیت اغلب در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل می شوند. دندانپزشک دندان های شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیما بر روی دندان شما می چسباند. در آخر، روکش های شما صیقل داده می شوند

 

چه زمانی می توان از کامپوزیت نانوفیل استفاده کرد؟

کامپوزیت دندان در زعفرانیه یکی از درمانهای بشدت پرطرفدار در دندانپزشکی می باشد. این متد علاوه بر جنبه درمانی، برای جوانب زیبایی دندان هم به کار می رود. به همین دلیل انواع مارکها و برندهای مختلف برای موارد مختلف استفاده می گردند. برای افرادی که یک یا دو دندان آنها نیازمند ترمیم با کامپوزیت در زعفرانیه می باشند از نوع کامپوزیتهای نانوفیل استفاده میگردد. البته مسئله ای که وجود دارد این است که، کامپوزیت های نانوفیل نسبت به سایر انواع کامپوزیت به راحتی فرم نمی گیرد. بهمین جهت هر دنانپزشکی از این نوع کامپوزیت استفاده نمیکند. برای نصب این نوع کامپوزیت دندانپزشک باید مهارت بسیار زیادی داشته باشد.

بهترین مارک کامپوزیت دندان در ایران چیست؟

همانگونه که گفته شد انواع مارکها و برندهای کامپوزیت در بازار وجود دارد. اکثر کامپوزیتهایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیتهای آمریکایی و ژاپنی می باشند. این کامپوزیتها دارای قیمت وکیفیت متفاوتی می باشند. هر کدام از این نوع کامپوزیتها برای دندانهای مختلفی به کار می روند. از جمله برندهای مطرحی که در ایران به کار می روند عبارتند از : Kuraray، Geanial و Gradia Direct .

این نکته را بدانید که برند خوب تاثیر زیادی در ماندگاری درمان شما دارد. ولی برای درمان خیلی خوب فقط برند خوب کامپوزیت دندان کافی نیست. مهارت و تجربه دندانپزشک هم تاثیر بشدت زیادی در درمان موفق و ماندگار دارد. چه بسا اگر دندانپزشک تجربه کافی نداشته باشد، بهترین برند کامپوزیت هم باشد، ممکن است نتوان کار دقیق و ماندگار از آن در آورد.

انتخاب کامپوزیت برای درمان های متفاوت به چه صورت است؟

دندانپزشک با معاینه دقیق دندان نوع درمان را مشخص میکند. معاینه دقیق دندان با بررسی محل و نوع دندان، بافت های اطراف دندان و عکس های رادیولوژی و پرتونگاری از دندان انجام میگیرد. برای درمانی مانند ترمیم دندان یا بیلدآپ بخاطر اینکه دندانها در انتهای فک قرار دارند و نیاز به ماندگاری و دوام زیادی دارند، کامپوزیتهای نانوفیل و میکروهیبرید انتخابهای مناسبی هستند. این کامپوزیتها از نظر مقاومت عالی هستند ولی از نظر زیبایی ، به درد دندانهای قدامی نمی خورند. برای درمانهای زیبایی از کامپوزیتهای میکروفیل بیشتر استفاده می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]