جراحی لثه

جراحی لثه از جمله مواردی است که در علم دندانپزشکی به دفعات زیاد مورد استفاده قرار می گیرد تا جایی که رشته ای جدا نیز محسوب می گردد. در بسیاری از موارد ممکن است فرد بیمار در ناحیه لثه خود نیاز به جراحی داشته باشد.این عمل گاهی اتفاق می افتد که لثه فرد دچار درد و یا مشکلی شده باشد و در برخی موارد نیز ممکن است دندان های عقل به صورت فک جوش باشند که در آن صورت نیاز به جراحی دارند. در برخی موارد به بررسی پریودنتولوژی و جراحی لثه در کلینیک دکتر الهه صادقی می پردازیم.

پریودنتولوژی

دور تا دور دندانها یک بافت نرم صورتی رنگ وجود دارد. به این بافت نرم لثه می گویند. اگر درباره لثه مطالب مختلف را مطالعه نمایید احتمالا با پریودنشیوم مواجه می شوید.  این اصطلاح به ترکیب استخوان پشتیبان، بافت لثه و الیاف نگهدارنده دندان گفته می شود. علم پریودنتولوژی به بررسی این بافتها در سلامت و بیماری می پردازد. به دلیل آنکه ماندگاری و عملکرد درست دندانها و سیستم جونده، به بافتهای نگهدارنده آن وابسته است، به این مباحث در دندانپزشکی بسیار توجه میکنند. این علم برای حفظ و ارتقای کیفیت زندگی تمامی گروههای سنی در جوامع مختلف انسانی کارساز است. به متخصصان این رشته پریودنتیست میگویند.

نشانه های بیماری لثه و پریودنشیوم

شایعترین علائم ظاهری بیماریهای التهابی لثه،میتوان به مواردی همچون خونریزی بافت و تغییر رنگ لثه است. به طور کلی لثه های ملتهب به رنگ قرمز درمی آیند. این لثه ها با کوچکترین تحریکی خونریزی میکنند. برای جلوگیری از این مشکل با مراجعه منظم هر سه ماه یکبار به دندانپزشک، براحتی و با صرف کمترین هزینه از سلامت دندان و لثه های خود اطمینان حاصل نمایید. به دلیل بهداشت ناکافی ممکن است روی دندان تجمع میکروارگانیسمهای بیماری زا رخ دهد. با این مسئله بافتهای عمیق تر درگیر و الیاف پریودنتال تخریب می شوند و چسبندگی لثه به دندان کم شده و پاکت پریودنتال تشکیل خواهد شد. با رسیدن التهاب به استخوان، تحلیل استخوان رخ میدهد که غیرقابل برگشت است و درمان آن نیازمند استفاده از روشهای درمانی تخصصی است.

دندان های فک جوش

به دندان هایی که به عمق بافت نرم لثه در دهان چسبیده شده اند دندان های فک جوش گفته می شود. این دندان ها به راحتی قابل کشیدن نیستند. همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد دندان های عقل سبب درد در دهان می شوند و دندان های دیگر را به خرابی می کشند .بنابر این باید از دهان خارج شوند.در برخی موارد این خروج به راحتی انجام می گیرد و در برخی دیگر با درد و فشار بسیاری همراه خواهد بود که در این صورت جراحی لثه امری واجب به شمار می رود.

روش جراحی حفره ای در لثه

یکی از روش های مورد استفاده در این درمان، روش جراحی حفره ای در لثه می باشد.این روش بیشتر برای مواقعی به کار برده می شد که لثه شخص بیمار دچار ناراحتی و التهاب شده باشد و یا لثه از دست رفته را می خواهیم دوباره احیا کنیم. در روش حفره ای ما از مزیت هایی برخوردار خواهیم بود که در روش های دیگر از داشتن آنها محروم می مانیم.

فواید جراحی حفره ای در لثه

در روش حفره ای نیازی به پیوند بافت لثه نیست. همانگونه که میدانید در قدیم جراحی لثه  با برداشتن بافت زنده از ناحیه سقف دهان انجام می گرفت. این روش ابتدا بر روی نمونه های گوناگون انجام شده است.  پس از تحقیقات و بررسی های علمی فراوان توسط دندانپزشکان به صورت شیوه ای علمی و اصولی درآمده است.

این روش در علم جراحی لثه توسط پریودنتیستها انقلابی به پا کرده است. در این متد درمانی دیگر نیازی به بخیه وجود ندارد. همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد بخیه زدن باعث زخیم شدن بافت در ناحیه مربوطه می شود. و در صورتیکه نکات بهداشتی در مورد نگهداری بخیه رعایت نشود. عفونت ها و وجود بیماری ها و قارچ ها می تواند در مراحل درمان اختلال به وجود آورند و حتی مشکلی غیر از مشکل لثه برای بیمار به وجود آورند که جبران ناپذیر باشد.

از آن گذشته بخیه زدن در داخل دهان مانند بخیه در سایر نقاط بدن نمی باشد.  به دلیل بد دست بودن و قابل رویت نبودن ناحیه نمی توان این عمل را به خوبی انجام داد.علاوه بر همه موارد گفته شده استرسی که بخیه زدن در بیمار به وجود می آورد بسیار زیاد است و حتی ممکن است این استرس به پزشک نیز منتقل شد.

از دیگر فواید جراحی لثه به روش حفره ای این است که مدت زمان الزم برای انجام جراحی به شدت کم می شود و دیگر نیازی به صرف ساعات و مدت زمان طولانی برای انجام عمل های سنگین بر روی دهان نیست .به کمک این روش علاوه بر آن که در زمان صرفه جویی می شود، کیفیت کار نیز بالا خواهد رفت و بیمار نیز دچار اضطراب و خستگی در حین عمل نخواهد شد.

ثبات و پایداری دندان درون دهان، توسط استخوان و الیافی که دندان را به استخوان متصل میکند، تامین میشود. الیاف پریودنتال برای حفظ سلامت دندانها ضروری است. در صورت تجمع باکتری و تشکیل پلاک باکتریایی در اطراف دندانها، این الیاف دچار التهاب و عفونت شده و با تخریب استخوان زیرین به لق شدن و از دست دادن دندانها منجر میشود .