شماره تماس : 02122016608

عملکرد ایمپلنت های دندانی

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

 از زمانهای خیلی دور انسانها بنا به دلایل مختلفی دندانهای خود را از دست می داده اند. جایگزین کردن این دندان های از دست رفته بسیار مهم است. این خواسته از قدیم الایام وجود داشته . انواع و اقسام درمان های دندانپزشکی مانند پروتز برای این امر ابداع گردید. بعنوان مثال ساخت انواع دندان های مصنوعی برای برطرف کردن این خواسته ایجاد شده اند. اما مدرن ترین و به نوعی اتقلابی ترین درمان برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت های دندانی هستند. در ابن مطلب به بررسی  ایمپلنت دندان در زعفرانیه  – در کلینیک دکتر الهه صادقی در زعفرانیه می پردازیم.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک پایه از جنس فلز تیتانیوم می باشد. این پایه پیچ مانند درون استخوان فک قرار می گیرد. کاشت ایمپلنت مراحل مختلفی دارد. بعد از انجام این مراحل، حدود سه تا شش ماه بعد از کاشت ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. سپس بر روی آن تاج ایمپلنت قرار می گیرد. در صورتی که فرد به فلز حساسیت داشته باشد بجای آن اکسید زیرکونیوم استفاده می شود.

عملکرد ایمپلنت های دندانی

دندان ها به دلایل مختلفی از جمله ضربه، پوسیدگی های وسیع و یا بیماری های لثه از دست می روند. بعد از بین رفتن دندان استخوان در محل آن دندان به سرعت تحلیل می رود و تحلیل استخوان فک ها بزرگترین عارضه ای است که برای بیمار ایجاد می شود. در مورد عملکرد ایمپلنت دندان میتوان اینگونه توضیح داد:

حفظ آناتومی استخوان فک

از ویژگی های مهم و کاربردی ایمپلنت دندان  حفظ آناتومی و وضعیت ساختاری و بافت شناختی استخوان فک می باشد.  وقتی که یک دندان کشیده می شود، استخوان فک تحلیل می رود. بخصوص در بانوان  در سنین یائسگی، استخوان فک با سرعتی فوق العاده تحلیل می رود. بنابراین اگر بتوانیم بعد از کشیدن دندان ایمپلنتی شبیه ریشه دندان را جایگزین کنیم این ایمپلنت مثل یک محور استخوان را در اطراف خود نگه می دارد و مانع تحلیل آن می شود. این اصلی ترین کار ایمپلنت است.

تحلیل استخوان فک در افراد دارای دندان مصنوعی

شاید در اطراف خود افرادی را با دندان های مصنوعی کامل دیده باشید که مدام از لق خوردن آن شکایت دارند. لق زدن دندان مصنوعی یکی از نتایج تحلیل رفتن استخوان فک است. در افرادی که دندان مصنوعی نامناسب و لق دارند. عضلات جونده به جای شرکت در عمل جویدن کار اصلی خود را فراموش کرده و صرفاً سعی می کنند دندان مصنوعی را سر جای خود ثابت نگه دارند. این مسئله منجر به از شکل افتادن صورت و ضعف عضلات می شود. و بیمار نمی تواند درست غذا بخورد. اما با ایمپلنت این مشکلات دیگر وجود نخواهد داشت.

پروتز متکی بر ایمپلنت

برای حل این مشکلات هم یک متد به نام پروتز متکی بر ایمپلنت  ابداع گردید.  به طور کلی دونوع پروتز متکی بر ایمپلنت داریم، ثابت و متحرک. و همان طور که از نامشان پیداست اولی داخل دهان ثابت است و حرکت نمی کند ولی دومی خیر.

تفاوت پروتزهای ثابت عادی و پروتزهای ثابت متکی بر ایمپلنت

بین پروتزهای متکی بر ایمپلنت با پروتزهای متحرک عادی تفاوت های زبادی مشاهده می گردد. به چند مورد از این تفاوتها اشاره می نماییم.

قدرت جویدن: در پروتزهای متکی بر ایمپلنت قدرت جویدن بیمار بسیار قویتر و بالاتر است و پروتز لق نمی زند.

تراش نخوردن دندانهای کناری: در مورد پروتزهای ثابت متکی بر ایمپلنت مهمترین نکته مثبت در حین درمان تراش نخوردن و سالم ماندن دندان های اطراف ناحیه فاقد دندان است. در پروتزهای متحرک عادی به ناچاراین دندانهای کناری تراش می خورند.

درصد موفقیت برتر: از طرف دیگر دو مشکل عمده که باعث شکست پروتزهای ثابت می شوند یعنی پوسیدگی زیر روکش و مشکلات مربوط به عصب دندان در ایمپلنت وجود ندارد.

مشکلات روحی و روانی به دنبال از دست رفتن دندان ها

بسیاری از بیماران وقتی دندان می کشند از لحاظ روحی دچار مشکل می شوند.  این قضیه در بیماران جوان اهمیت بیشتری دارد. بیماران جوانی که دندان های جلوی خود را عمدتاً در اثر تصادف از دست داده اند با ایمپلنت می توانند بدون دست خوردن دندان های سالم، دندان های از دست رفته را جایگزین کنند. زمانی ایمپلنت مخصوص بیماران مسن بود ولی اکنون سن متقاضیان این درمان پایین تر آمده است. اصولاً  از سن ۱۸سالگی که رشد استخوان ها تکمیل می گردد، می توان با اطمینان درمان ایمپلنت دندان در زعفرانیه را انتخاب نمایید.

درصد شکست ایمپلنت

درصد شکست ایمپلنت با توجه به تکنیک کار و تکنولوژی ساخت ایمپلنت ها زیر ۵ درصد است و در مقایسه با بقیه درمان های جایگزین کننده دندان های از دست رفته بسیار پایین است مضاف بر اینکه محاسن ایمپلنت اصلاً قابل مقایسه با درمان های دیگر نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]