امروزه یکی از راههای درمانی جایگزینی دندانهای از دست رفته ایمپلنت می باشد. برای اینکه ایمپلنت موفقی داشته باشید باید استخوان فک سالمی داشته باشید. برخی افراد استخوان فکشان بنا به دلایلی تحلیل رفته است. یکی از رایج ترین درمانها برای این مشکل سینوس لیفت می باشد.

سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت درمانی است جهت افزدن استخوان به فک بالایی برای کاشت ایمپلنت. جراحی سینوس لیفت را در برخی منابع پیوند سینوس می گویند. این جراحی زمانی انجام می گیرد که ارتفاع استخوان در فک بالا به اندازه کافی نباشد. در این حالت با استفاده از روش درمانی سینوس لیفت، استخوان کافی جهت کاشت ایمپلنت جایگذاری می گردد. این عمل جراحی حتما باید توسط پزشک متخصص و مجرب انجام گیرد. اگر سینوس ها هم به فک بالا نزدیک گردند نیز این عمل انجام می پذیرد.

چرا جراحی سینوس لیفت انجام می شود ؟

مهمترین علت احتیاج به این درمان تحلیل استخوان در ناحیه سینوسها می باشد.

• اگر استخوان در فک به اندازه ای نباشد که بتوان پایه ایمپلنت درون آن قرار داد.
  • سینوسها از حد معمول خود بیشتر رشد کرده باشند.

در صورتی که یکی از دومشکل زیر را داشته باشید و نیاز به کاشت ایمپلنت داشته باشید، دکتر معالج باید از این درمان استفاده نماید.

مراحل سینوس لیفت فک

• این جراحی از طریق بی حسی موضعی، درون دهانی و درون مطب انجام می گردد.
  • در این درمان ابتدا غشای سینوس کنار زده می شود.
  • سپس پیوند استخوان انجام می گیرد.
  • سپس یک غشای مصنوعی بر روی آن قرار داده می شود.
  • در نهایت محل برش بخیه زده می شود.
  • بسته به میزان تحلیل استخوان، ایمپلنت را در همان جلسه و یا تا 6 ماه بعد جایگذاری نمود.

آیا انجام ایمپلنت همزمان بعد از سینوس لیفت امکان پذیر است؟

این درمان بخاطرافزایش قطراستخوان فک جهت کاشت ایمپلنت می باشد. پس از این درمان ممکن است تا 6 ماه بعد کاشت ایمپلنت انجام می گیرد. اگر میزان تحلیل استخوان کم باشد، می توان کاشت ایمپلنت و عمل بالا بردن سینوس را همزمان انجام داد.

درد سینوس لیفت چقدر است؟

سوالی که تقریبا تمامی بیمارانی که این درمان را انتخاب نموده اند دارند، آیا این درمان درد دارد یا خیر؟ می باشد. در پاسخ به این سوال می توان گفت که درمانها درد دارند. این روش هم مانند سایر جراحیها درد دارد. اما می توان میزان درد این روش درمانی را با عمل کردن به دستورات دندانپزشک جراح به حداقل رساند.

برای این که درد لیفت سینوس را به حداقل رساند، یا آن را به کلی از بین برد، باید به تمامی توصیه های پزشک در این خصوص توجه داشت. از طرف دیگر باید بدانید لیفت چه عوارضی دارد و واقع بینانه اقدام به جراحی نمایید. تا درد ان را متحمل شوید.

عوارض عمل

این عمل هم مانند سایر عمل ها دارای عوارضی می باشد که در زیر برخی از مهمترین عوارض آن را برایتان می گوییم

• بروز درد در قسمت جراحی شده پس از انجام جراحی. البته این مسئله کاملا طبیعی می باشد. برای رفع آن می توان از داروهای مسکن نظیر ژلوفن استفاده نمود.
  • معمولا خونریزی پس از جراحی رخ می دهد. برای رفع آن می توان از چای کیسه ای در محل خونریزی به مدت 15 دقیقه استفاده نمود.
  • ممکن است پس از جراحی محل مورد نظر به مدت چند روز متورم شده باشد، برای رفع آن استفاده از کیسه آب یخ مناسب خواهد بود.

خطرات سینوس لیفت چندان حساس و شدید نیستند که قادر باشند سلامتی کامل بیمار را به مخاطره اندازند.