عصب کشی در بارداری

از دوران بارداری به عنوان زیباترین دورانهای زندگی یک مادر نام برده می شود. در دوران بارداری بدن مادربدلیل تغییراتی هورمونی که انجام می گیرد، دچار مشکلات فراوانی می گردد. اگر این مشکلات حل نگردد هم برای مادر خطرناک می باشد و هم برای جنین. از جمله این مشکلات نیاز مادر به عصب کشی در بارداری اشاره نمود. در این مطلب قصد داریم راجع به این مسئله برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم.

عصب کشی دندان

بر اساس علم آناتومی بدن، دندان دارای چندین لایه می باشد. پوسیدگی دندان در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان گسترش می باشد. پوسیدگی دندان در ابتدا مینای دندان را از بین می برد. سپس به لایه عاج دندان نفوذ می کند. در این دو لایه دندان رگ های خونی و عصب وجود ندارند. بهمین جهت دردی احساس نمی کنید.

لایه سوم دندان، پالپ دندان می باشد. این لایه بخش زنده دندان می باشد. بدین معنی که پر از رگهای عصبی و خونی می باشد. اگر پوسیدگی دندان در دو لایه بالایی درمان نگررد و به این لایه دندان برسد، مشکلات عدیده ای برای فرد پیش می آید. درد و تورم لثه در این بخش دو مورد از مهمترین این مشکلات می باشد. برای حل این مشکل باید درمان ریشه و یا عصب کشی انجام گردد. در این درمان بخش مغز دندان یا همان پالپ دنداناز دندان خارج می شود.

معمولا در زمان بارداری سعی بر این است که هیچ درمان اضافی ای برای مادر انجام نپذیرد. اگر پوسیدگی دندان به مغز دندان برسد به ناچار، در هر مرحله ای از بارداری درمان انجام می پذیرد. در صورتی که دندان درد جدی باشد، حتما درمان انجام میگیرد.

بارداری چه تاثیری بر دندان و عصب دندان دارد؟

درمطالب التهاب لثه در بارداری و علت درد دندان در دوران بارداری، برایتان توضیحاتی دادیم. از جمله بارداری بنا به دلایل مختلف باعث مستعد شدن  مادربرای ابتلا به بیماریهای دهان ودندان می گردد. اگرپیش از بارداری دندانهای شما مستعد خرابی باشند، خیلی سریعتر دچار مشکلات دهان ودندان می گردید. بارداری باعث تغییرات هورمونی می شود که بر دندانها و لثه تاثیر می گذارد .تهوع صبحگاهی مادر هم یکی دیگر از مهمترین دلایل برای این حرف ما می باشد. این موارد باعث نیاز دندان به درمانهایی همچون عصب کشی در دوران بارداری می گردند.

عوارض عدم عصب کشی دندان در دوران بارداری چیست؟

اگر در دوران بارداری نیاز به عصب کشی داشته باشید و برای آن اقدام ننمایید،عوارضی را مشاهده خواهید نمود. از مهمترین مسائلی که ممکن است رخ دهد انتقال باکتریها عامل پوسیدگی دندان به جنین می باشد. در این صورت دندانهای کودک شما در آینده خیلی سریعتر دچار مشکل می گردند.

عوارض عدم درمان در بارداری بستگی به شدت عفونت و مقاومت باکتریهادارد. از نشانه های نیاز به عصب کشی، در شدید و تورم لثه می باشد. اگر چه غالبا عفونت در ریشه و بافتهای عصبی دندان ایجاد می شود اما باکتریها ممکن است به بافتهای اطراف نیز نفوذ کرده و باعث عفونت لثه شوند. عفونت لثه هم ممکن است از طیق خون به جنینی منتقل گردد و مشکلات آتی برای کودک شما پدید آید.

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری

درمان عصب کشی دندان، خود به تنهایی جنین را در معرض خطر قرار نمیدهد. از طرف دیگر درمان نکردن آن مشکلات دیگری برای فرد و جنینی ایجاد میکند. بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری سه ماهه دوم بارداری می باشد. در سه ماهه اول به طور کلی جنین بیشتر آسیب پذیر است.  در سه ماهه سوم هم نشستن طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی برای ماردراحت نباشید.

البته یک مسئله رابه خاطر داشته باشید. اگرازعفونت یا ورم در دهان زجر می کشید، باید فورا تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرید. پیامدهای عدم درمان عفونت در بارداری برای مادر و جنین می تواند جدی باشد.

راههای پیشگیری از نیاز به عصب کشی در بارداری چیست؟

• بهداشت دهان را بیش از پیش رعایت کنید.
  • مرتبا برای چکاپ دندانپزشکی از پیش از اقدام برای بارداری مراجعه کنید.
  • در صورت پوسیدگی دندان یا عفونت لثه در مراحل اولیه، اقدام شود.
  • در بارداری از مصرف زیاد شیرینی جات پرهیز کنید.
  • اگر تهوع صبحگاهی دارید، پس از آن دهان خود را خوب تمیز کنید.
  • نوشیدنیهای اسیدی کمتر مصرف کنید.