التهاب لثه در بارداری

بارداری یک دوران حساس است و هر زنی این حس مادر بودن را تجربه می کند اما این دوران حساس به مراقبت هایی نیاز دارد و گاها برخی مسائل را با خود به همراه دارد مانند دندان درد در دوران بارداری که علل مختلفی دارد. در صورتی مادران مراقبتهای لازم  و بهداشت دهان و دندان را رعایت ننمایند، مشکلات یادی برای آنها رخ می دهد. یکی از این موارد التهاب لثه می باشد. بسیاری افراد فکر میکنند این مشکل، مسئله بی اهمیتی می باشد. این تصور کاملا اشتباه است.

التهاب لثه

تقریبا تمام بیماریهای لثه بخاطر تحریک بافت لثه رخ می دهند. تحریک لثه بخاطر باکتریها و جرم دندان رخ میدهد. بیماریهای لثه بخصوص التهای لثه هرگز دست کم نگیرید. سریعا برای درمان آنها اقدام نمایید. در صورت عدم درمان، ممکن است عواقب خطرناکی برای مادر و جنین داشته باشد. این وضعیت ممکن است به موارد مختلفی منتهی گردد. مواردی همچون

• قرمزی
  • ورم لثه
  • شل شدگی یا افتادن دندان
  • تحلیل رفتن استخوان فک
  • مشکلات قلب

التهاب لثه در بارداری

التهاب لثه بر اساس آمار در زنان باردار بیشتر مشاهده می گردد. این مسئله ممکن است عواقب بسیار خطرناکی علاوه بر مادر، برای جنین داشته باشد. دوران بارداری همراه با تغییرات هورمونی گسترده ای در بدن مادران می باشد. دندانپزشکان و متخصصان زنان و زایمان این تغییرات هورمونی را مهمترین دلیل برای التهاب لثه و سایر بیماریهای پریودنتال می دانند. در این دوران در میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون در بدن مادر افزایش مشاهده می گردد. این افزایش بر نحوه عملکرد لثه ها در قبال باکتریها و جرم دندان تاثیر می گذارد.

اولین نشانه‌های بیماری لثه عبارتند از:

• ایجاد ورم.
  • حساسیت .
  • قرمز شدن بافت لثه.
  • خونریزی حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن.

در صورت عدم رسیدگی به این علائم، احتمال بروز مشکلات وخیم‌تربرای مادر و نوزاد در حال رشدبسیار زیاد می باشد.

عوارض بیماریهای لثه

بیماریهای لثه عوارض مهم و خطرناکی دارند. از مهمترین این عوارض عبارتند از:

• خرابی و لقی دندان.
  • ارتباط با بیماریهای قلبی و دیابت.
  • زایمان زودرس در خانمهای باردار.
  • نوزادان لاغر و سبک وزن.
  • انتقال عفونت به سایر نقاط بدن.
  • تحلیل استخوانهای فک.

بیماری لثه و تاثیر آن بر روی نوزاد

نکته ای که بانوان باردار باید توجه نمایند، این مسئله است که سلامت مادر تاثیر مستقیمی بر سلامت کودک دارد. بروزکوچکترین مشکل در سلامت مادر تاثیرات گاها بزرگی بر سلامت جنین و زندگی آینده آن می گذارد. ممکن است مادر باردار به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. دراین صورت برخی مشکلات برای جنین بوجود می آید. التهاب لثه در بارداری ممکن است موجب زایمان زودرس نوزاد و یا وزن کم کودک درحین تولدگردد