شماره تماس : 02122016608

پروسه بازسازی تاج دندان – بخش دوم

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

اگر بهداشت دهان  و دندانتان را رعایت ننمایید، احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان در شما بسیار زیاد می گردد. پوسیدگی دندان را اگر درمراحل اولیه درمان ننمایید، عواقب بدی در انتظار شما خواهد بود. گذشته از درمانهای پر هزینه ممکن است به حدی پوسیدگی پیشرفت کند که دیگر نتوان دندانتان را نگه داشت. هدف دندانپزشکی نوین نگهداری دندانها در دهان تا جای ممکن می باشد. بنابراین حتی اگر تا حد زیادی ساختار دندانها از بین رفته باشد باز هم با استفاده از درمانهایی همچون بازسازی تاج یا همان روکش دندان سعی در حفظ دندانهای اصلی شما می گردد. در این مطلب به بررسی پروسه بازسازی تاج دندان در کلینیک دکتر الهه صادقی در زعفرانیه  می پردازیم.

آیا ترمیم دندان بدون تاج با بیلداپ دندان امکانپذیر است؟

مینای دندان بنا به دلایل متععدی ممکن است از بین رفته باشد. مواردی همچون پوسیدگی، ساییدگی و یا شکستگی . بسته به میزان آسیبی که مینای دندان دیده است و با توجه به شرایط عمومی فرد و سلامت دهان فرد دندانپزشک متد مختلف را توصیه می نماید. معمولا اگر آسیب وارده به مینای دندان کم باشد، از درمانهای کم هزینه تر و راحت تر مانند بیلدآپ و یا پر کردن دندان با موادی همچون آمالگام استفاده می گردد. اما اگر این میزان آسیب وارده به مینای دندان به حدی باشد که دندان ساختار کافی برای نگهداری مواد ترمیم دندان را نداشته باشد، در این شرایط درمانهای بیلداپ و ترمیم دندان فایده ای ندارد.

ترمیم کردن دندان با کامپوزیت یا روش باندینگ رزین

در مطلب باندینگ دندان چیست و چه مزایایی دارد راجع به روش کامپوزیت دندان با استفاده از متد باندینگ توضیحات کافی داده ایم. این متد یک روش ساده برای ترمیم دندانها با کامپوزیت دندان در زعفرانیه می باشد. پروسه درمان ترمیم دندان با باندینگ با خراشیدن جزئی سطح مینای دندان انجام می پذیرد. پس از آن مواد مورد استفاده در درمان باندینگ دندان بر روی دندان بصورت لایه به لایه قرار داده می شود. هر لایه از مواد که قرار داده شد، نور مخصوصی که برای ترمیم دندان با کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد بر روی آن تابانده می شود تا سفت شود. در نهایت هم دندانها را پولیش می نمایند که سطح دندان طبیعی تر به نظر آید.

بازسازی تاج دندان

در مطلب پروسه بازسازی تاج دندان به این نکته اشاره نمودیم که، تاج دندان بخشی از دندان که در معرض نمایش قرار دارد، می باشد. علاوه بر آن در زیبایی، نمای ظاهری و تغذیه نیزتاثیر بسیار مهمی دارد. اگر بخشی از این ناحیه دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی و یا شکستگی گردد،در اولین اقدام دندانپزشک برای ترمیم آن اقدام می نماید.

با پیشرفت علم دندانپزشکی و ورود انواع تکنولوژی به میدان راههای بسیار متنوعی برای این منظور ابداع گردیده است. از جمله انواع ترمیم های دندان همچون ترمیم با آمالگام، کامپوزیت، طلا، نقره، گلاس یونومر و یا سایر مواد و همچنین انواع روکش های دندانی. دندانپزشک با توجه به شرایط و میزان آسیب وارده به دندان از انواع  این مواد استفاده می نماید.

پروسه بازسازی تاج دندان

پروسه این درمان خیلی راحت می باشد. این پروسه ببه اختصار در زیر بیان می نماییم.

  • بررسی و معاینه دندان و انتخاب متد مناسب برای رفع مشکل
  • آماده سازی دندان
  • تراشیدن دندان به منظور رفع مناطق آسیب دیده و همچنین جایگذاری تاج دندان
  • قالب گیری از دندان آماده شده
  • ارسال قالب به لابراتوار و ساخت قالب
  • قرار دادن تاج دندان موقت یا پرکردگی موقت بر روی منطقه آسیب دیده تا زمان قرار دادن روکش دائمی
  • جایگذاری روکش و یا تاج دندان دائمی

تفاوت بازسازی اساسی دندان با ترمیم حفره‌های سطحی و متوسط دندانی چیست؟

معمولا در حین درمان عصب کشی بخش زیادی از فضای دندان تراشیده می شود. معمولا بخش باقی مانده بسیار شکننده می باشد. بنابراین ترمیم ساده برای این منظور جوابگوی دندان نمی باشد. به همین دلیل باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان و به منظور حفظ دندان از سایر متد درمانی همچون روکش دندان استفاده نمود. با استفاده از بازسازی اصولی دندان دندانپزشک از بین رفتن کامل دندان جلوگیری می نماید. به طوری که اگر بصورت اصولی این درمان انجام گردد چیزی حدود 10 تا 15 سال به عمر این دندان اضافه می گردد.

تفاوت بین روکش دندان و بیلداپ دندان

در این مطلب بارها اسم دو درمان روکش دندان و بیلداپ را آوردیم. ولی تفاوت این دو روش چیست. مهمترین تفاوتهای بین این دو روش درمانی عبارتند از:

میزان تراش:

برای نصب روکش دندان، نیاز به تراش بیشتری از سطح مینای دندان داریم.

ترمیم  با استفاده از مواد:

در متد بیلداپ دندان، علاوه بر حفظ بافت دندان، دیواره های ضعیف کنار دندان را با استفاده از مواد ترمیم محکم مینمایند.

پوسیدگی دندان بعد از درمان:

معمولا دندانهایی که روکش میگردند، پوسیدگی دندانی مشاهده نمی گردد. درصورتی که دندانها بعد از درمان بیلداپ ممکن است باز هم دچار پوسیدگی دندان گردند.

طول دوره درمان:

از دیگر تفاوتهای این دو درمان به طول دوره درمان آنها اشاره نمود. بیلداپ دندان در یک جلسه انجام میگیرد. در حالیکه روکش دندان به حداقل دو تا 4 جلسه نیاز دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]