نکات مهم بعد از کشیدن دندان

(کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی)

کشیدن دندان، درمانی است که خیلی سریع و بدون درد انجام می‌ شود. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید همکاری با دندانپزشک است. بیمارانی که در طی درمان های دندانپزشکی، دائماً ناله می‌ کنند، خود را جمع می‌ کنند و تکان می‌ خورند درمان خود را دشوارتر می‌ کنند

نکته : دکتر الهه صادقی درباره کشیدن دندان می گوید : کشیدن دندان آخرین روش درمانی برای رفع مشکلات مختلف دهان و دندان محسوب می شود. دندانپزشکان و متخصصین ارتودنسی و ترمیم دندان همواره تلاش می کنند دندان طبیعی بیمار را نگهدارند. تمام روش های درمانی بر پایه نکشیدن دندان و حفظ دندان های طبیعی بیمار بنیان نهاده شده است.

توصیه های دکتر الهه صادقی بعد از کشیدن دندان

•  شب بعد از جراحی دندان ناحیه عمل شده را مسواک نزنید.
  •  از میک زدن و خالی نمودن مكرر آب دهان خودداری كنيد.
  •  از خوردن غذاهای سفت و نوشيدنی های داغ در روز اول اجتناب نمائيد.
  •  در صورت به روز تورم و عفونت با دندانپزشک خود تماس بگيريد.
  •  دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد كه طبيعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد.
  •   توجه داشته باشيد به علت طولانی بودن زمان بی حسی (معمولاً 3_4 ساعت) و بی حس بودن بافت های نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.
  • در صورتی كه خونريزی شديد و غير قابل كنترل باشد به دندانپزشک خود مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.
  •  جهت بهداشت دهان و دندان از روز دوم با آب و نمک رقيق ولرم و يا محلول شستشوی نمكی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد.
  •  گاز قرار داده شده در محل دندان کشیده شده را به مدت نیم تا یک ساعت با فشار ملایم نگه دارید و از عوض کردن آن خودداری کنید
  • در این مدت آب دهان خود را بیرون نریزید
  •  محل جراحی را دستکاری نکنید و از قرار دادن داروهای خانگی بر روی آن خودداری کنید
  •  در روز جراحی از کشیدن سیگار، خوردن غذای داغ، شستن دهان، مکیدن محل زخم خودداری کنید