شماره تماس : 02122016608

کم هزینه ترین و راحت ترین راه جلوگیری از بروز مشکلات دهان ودندان، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. بهداشت دهان و دندان شامل راهها و متد ساده ای می باشد. راههایی همچون مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن، دهانشویه. این سه راه حل رایج ترین و بهترین راههای مراقبت از دندانها می باشد. در افرادی که ارتودنسی انجام داده اند، به علت وجود بریس ها و وجود سیم بین آنها نمیتوانند این راهها را به صورت اصولی انجام دهند. دندانپزشکان برای حل این مشکل وسیله ای جدید ابداع نموده اند به نام مسواک بین دندانی. در این مطلب درباره مسواک بین دندانی برای شما توضیحات کاملی را ارائه می دهیم.

مسواک بین دندانی چیست؟

مسواک بین دندانی یا مسواک ارتودنسی (Interdental Brush) نوعی مسواک با سر بسیار کوچک و باریک می باشد. این وسیله مناسب ترین وسیله موجود برای پاک کردن فضای بین دندانها می باشد. این وسیله فقط مختص بیماران ارتودنسی نمی باشد و همه افراد می توانند از آن برای بهداشت بهتر دهان و دندانهای خود استفاده نمایند. سر کوچک مسواک حاوی یک سری الیاف ریز می باشد. که این الیاف همان فرچه های مسواک می باشند.

مسواک بین دندانی و معمولی

شاید بگویید فقط همین مسواک بین دندانی برای بهداشت دهان و دندان کافی می باشد. البته که این وسیله لازم می باشد ولی کافی نمی باشد. این مسواک نمی تواند جای مسواک های معمولی را بگیرد. کاربرد اصلی مسواکهای معمولی برای تمیز نمودن سطوح جلو و عقب دندانها می باشد. مسواک های ارتودنسی هم برای تکمیل کار مسواک های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر مسواک معمولی و بین دندانی دو وسیله مکمل و مناسب می باشند. که این وسایل برای بالاتر بردن سطح بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

چه کسانی باید از مسواک اینتردنتال استفاده کنند؟

در بالا به پاسخ این سوال اشاره نمودیم. همه. هر شخصی که خواهان رعایت بهداشت دهان و دندان  اصولی می باشد، می تواند از این قبیل مسواک های اینتردنتال استفاده نماید. البته به یک نکته دیگر می توان اشاره نمود. برخی افراد حتما نیاز به استفاده از این نوع مسواک دارند. بعنوان مثال

  • افرادی که دندانهای نامرتبی دارند.
  • افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند .
  • افرادی که از بیماریهای لثه رنج می برند.
  • افرادی که در معرض پوسیدگی بین دندانی می باشند.

استفاده از مسواک ارتودنسی

برای استفاده ازمسواکارتودنسی، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا بهتر است یک مسواک ارتودنسی متناسب با وضعیت دندان های خود تهیه نمایید.
  • بهتر است قبل از مسواک عادی، لابلای دندانی ها را با مسواک بین دندانی تمیز کنید.
  • فرچه مسواک را به آرامی به فضای بین دندانی وارد کنید.
  • برای وارد کردن فرچه به هیچ عنوان فشار بیش از حد وارد نکنید.
  • مسواک را به آرامی در جهت عقب و جلو به حرکت در بیاورد.
  • قبل از هر بار مسواک زدن، از فرچه بین دندانی استفاده کنید.

آیا مسواک زدن با این فرچه های کوچک باعث خونریزی می شود؟

معمولا در حین استفاده از این مسواک ها برای اولین بار، خونریزی را تجربه خواهید نمود. این خونریزیها معمولا مرتبط با مشکلات لثه ای می باشند. مثلا ممکن است لثه های شما حساس شده باشند. در این حالت با از بین رفتن حجم پلاک دندانی لثه های شما خونریزی داشته باشند. البته بعد از چند بار مسواک زدن همراه با ترمیم لثه ها خونریزی دیگری نخواهید داشت.

بهترین جایگزین مسواک ارتودنسی چیست؟

بهترین جایگزین برای مسواک ارتودنسی، نخ دندان می باشد. این وسیله استاندارترین جایگزین مسواکهای بین دندانی می باشد. البته میزان کارایی و کارآمدی این دو درمان یکی نمی باشد. البته اگر بتوانیم از هر دو این درمانهای مکمل مسواک زدن استفاده نمایید که بهترین خدمت را به دندانهایتان می رسانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]