لیزر فرکشنال چیست و چه کاربردی دارد

(کلینیک پوست و مو دکتر الهه صادقی)

گفته می شود لیزر فرکشنال یکی از متداول ترین و البته بهترین روش ها برای درمان چین و چروک های پوست، چاله های ناشی از آکنه و اسکار و در نهایت جوان سازی پوست است لیزر فرکشنال یک روش درمان غیر تهاجمی است که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته،اشعه لیزر را به هزاران اشعه میکروسکوپیک تقسیم می کند ، در نتیجه فقط بخشی از پوست تحت تأ ثیر اشعه قرار می گیرد. لیزرفرکشنال حد واسط لیزرهای تخریبی (ablative) وغیر تخریبی (nonablative) است

آیا لیزر فرکشنال درد دارد و انجام آن همراه با درد و ناراحتی است :

در این باره می توان گفت که این مورد به میزان تحمل شما بستگی دارد. برای افرادی که آستانه تحمل درد بالائی دارند انجام لیزر بدون بی حسی امکان پذیر است

استفاده از لیزر فرکشنال چه فوایدی دارد :

• کاربرد آسان
  • هزینه مناسب
  • ریسک کمتر عوارض در مقایسه با روش های قبلی
  • بهبود واضح قوام و ترکیب پوست در یک جلسه
  • کاهش چین و چروک های سطحی و رفع افتادگی پوست

• قابلیت لایه برداری، و تحریک پذیری به صورت هم زمان

نکات مهمی که باید قبل از انجام لیزر فرکشنال بدانید :

1_ لیزر فرکشنال برای افراد باردار، کسانی که حساسیت زیادی به نور دارند و همچنین بدخیمی ها وعفونت ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما سایر افراد بالای 20 سال می توانند زیر نظر پزشک در صورت نیاز از لیزر درمانی استفاده کنند

2_ قبل از شروع لیزر درمانی فرکشنال و در فواصل دوره های درمان بیمار موظف است از داروهای خاصی که پزشک تجویز می کند، استفاده کند تا پوست او برای انجام لیزر درمانی آماده باشد

3_ قبل از لیزر درمانی فرکشنال بیمار باید پزشک را از وضعیت بیماری و جسمانی خود بطور کامل آگاه کند و 2 هفته قبل از لیزر درمانی از مصرف کرمها و داروهایی که باعث التهاب پوست می شود و نیز برنزه شدن، خودداری کند

4_ معمولا طول دوره لیزر درمانی 5_3 جلسه است که البته این دوره بنا به تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود