شماره تماس : 02122016608

لمینت، کامپوزیت دندان یا بلیچینگ. کدامیک؟

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

یکی از شاخه های پرطرفدار علم دندانپزشکی، دندانپزشکی زیبایی می باشد. دندانپزشکی زیبایی شامل چندین نوع درمان و متد درمانی می باشد. مواردی همچون ارتودنسی، لمینت دندان در زعفرانیه و کامپوزیت دندان در زعفرانیه، بلیچینگ دندان در زعفرانیه  از جمله مهمترین و رایج ترین متد درمانی دندانپزشکی زیبای در کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی می باشد. بسیاری از افراد در انتخاب این درمانها برای خود دچار سر در گمی می گردند. در این مطلب به ارائه یک مقایسه خیلی مختصر بین سه شیوه لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ می پردازیم.

تفاوت سه روش

سه روشی که در بالابه آن اشاره کردیم سه شیوه رایج در دندانپزشکی زیبایی در ایران می باشند.

بلیچینگ

این درمان فقط باعث سفید شدن دندان می گردد. کارایی خاصی در فرم دهی دندان ندارد. بنابراین اگر دندانهای شما دچار مشکلاتی همچون کوتاه بلندی دندانها، فاصله دار بودن دندانها، ترک و شکستگی می باشد، این شیوه به درد شما نمی خورد. بلیچینگ هیچ کارایی برای رفع این مشکلات ندارد.

کامپوزیت و لمینت

این دو تقریبا یک کارایی دارند. یک سری تفاوت جزئی در پروسه درمان، طول عمر و قیمت آنها وجود دارد. این دو درمان علاوه بر تغییر رنگ دندانها، برای فرم دهی دندانها و سایر مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره گردید مناسب هستند. همانگونه که گفته شد، تفاوت آنها بیشتر درباره ماندگاری و قیمت می باشد. طول عمر کامپوزیت تقریبا 8 سال و طول عمر لمینت دو برابر آن می باشد. بهمین جهت قیمت لمینت گرانتر از کامپوزیت می باشد. در کل قیمت لمینت دو تا سه برابر قیمت کامپوزیت می باشد.

کامپوزیت و لمینت مناسب چه افرادی هستند

کسانی که دندانهای بالایشان در هنگام خنده مشخص می گردد

این افراد فقط در هنگام خندیدن و یا حرف زدن دندانهای بالایشان مشخص می گردد.  در صورتی که یکی از مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره گردید، مناسب ترین شیوه کامپوزیت و لمینت  دندانهای بالامی باشد. در این حالت بین 8تا10 عدد دندانهای بالا روکش می گردند.

کسانی که دندانهای بالاو پایینی آنها در هنگام صحبت مشخص می گردد

در این حالت بستگی به میزان مشکلات در دندانها دارد. بعنوان مثال اگر دندانهای بالا دچار مشکل باشند و دندانهای پایین نرمال باشند. برای رفع مشکل فقط دندانهای بالا را کامپوزیت یا لمینت می کنند و دندانهای پایین را برای اینکه اختلاف رنگ فاحشی بین روکش دندانهای بالا و دندان پایین نباشد، آنها را با روش بلیچینگ سفید می کنند. البته برای رفع این کار می توان هر دو ردیف بالا و پایین را کامپوزیت و یا لمینت نمود.

حالات درمان با توجه به هزینه

البته در کل بسته به میزان بودجه شما روشها متفاوت باشد. مناسب ترین درمان برای این حالت لمینت نمودن دندانهای هر دو فک بالا و پایین می باشد. حالت بعدی البته برای کاهش هزینه، لمینت فک بالا و کامپوزیت فک پایین می باشد. حالت بعدی، می توان به کامپوزیت کردن دوفک بالا و پایین اشاره نمود. در پایان هم می توان به روشی که در ابتدا گفت اشاره نمود، فک بالا کامپوزیت و فک پایین بلیچینگ.

کسانی که لبخند لثه ای دارند

کسانی که هنگام خندیدن لثه های آنها معلوم می گردد، را به اختصار افراد دارای لبخند لثه ای می نامند. برای درمان این افراد ابتدا لیفت لثه و یا جراحی لثه انجام گردد. در واقع برای درن این افراد ابتدا باید افزایش طول تاج دندان انجام گیرد، سپس از کامپوزیت ویا لمینت استفاده گردد.

برای لیفت لثه حدود 2 میلیمتر از لثه برداشته می شود و پس از خوب شدن زخم ها درمان کامپوزیت و یا لمینت استفاده می گردد. برای جراحی لثه هم اگر نیاز به برداشتن بیش از دو میلیمتراز لثه باشد، بخشی از لثه و استخوان فک برداشته می شود.

کسانی که تعدادی از دندانهای قدامی بالایی را ندارند

این افراد باید ابتدا اقدام به کاشت دندان برای جبران دندانهای از دست رفته نمایند(راههایی ماند ایمپلنت و یا بریج) و سپس اقدام به استفاده از روش کامپوزیت و لمینت نمایند.

کسانی که دندانهای کج و یا با فاصله زیاد دارند

برای درمان این مشکلات بهترین گزینه ها کامپوزیت و یا لمینت می باشد. البته اگرمشکل از حدی بیشتر باشد نیاز به تراشیدن بیشتردندان و حتی عصب کشی دندانها می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]