شماره تماس : 02122016608

فلیرآپ در درمان ریشه

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

تقریبا یک پنجم بیماران بعد از درمان عصب کشی، یک درد فوق العاده شدیدی را حس می کنند. این درد یک مشکل به نام فلیر آپ می باشد. در این مطلب بنا داریم کمی راجع به مشکل فلیرآپ پس از عصب کشی، علل ایجاد آن و راههای رفع آن در کلینیک دکتر الهه صادقی برایتان نکاتی را شرح دهیم

فلیرآپ چیست؟

زمانی که پوسیدگی دندان پیشرفت کند و به منطقه پالپ دندان یا همان ریشه آن برسد، فرد درد شدیدی را احساس می کند. برای رفع این مشکل نیاز به درمان عصب کشی، درمان ریشه و یا اندو دارد. در این درمان مناطق پوسیده و دچار عفونت از دندان تخلیه می شود. برخی مواقع در بین جلسات درمانی و یا بعد از اتمام عصب کشی، در منطقه درمانی درد شدیدی را احساس می کنند. به این حالت و مشکل فلیر آپ گفته می شود.

فاکتور های تاثیرگذار در شیوع  فلیرآپ

وضعیت دندان قبل از درمان

این درد معمولا در دندانهایی که نکروزه گردیده اند، خیلی بیشتر از دندانهای زنده مشاهده می گردد.

میزان درد قبل از درمان

میزان درد و التهاب قبل و بعد از درمان ریشه دارای یک رابطه مستقیم می باشند. بدین معنی که این هر چفدر درد و التهاب قبل از درمان ریشه بیشتر باشد، در صورت بروز فلیر آپ، این مشکل هم بسیار دردناک خواهد بود.

 موقعیت دندان در قوس فکی

موقعیت دندانها در قوس فکی و اینکه در کدام فک واقع شده اند بسیار متفاوت می باشد. بدین معنی که در صورت بروز مشکل در دندانهای آسیای کوچک و دندانهای جلویی در فک پایین درد بیشتری را حس خواهید نمود.

جنسیت

در کشورهای مختلف در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام گردیده است. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که بانوان به میزان بیشتری نسبت به آقایان به این مشکل مبتلا می گردند.

علت بروز

فلیرآپ به علت وجود میکروارگانیسمها درون دهان و بخصوص دندانهای مورد درمان قرار گرفته رخ می دهد. در صورتی که پروسه اندو درون دندانها، به درستی و بصورت کامل انجام نپذیرد، و یا اینکه محل دندانها ضد عفونی نگردد، احتمال بروز این مشکل خیلی زیاد نمی گردد.

بعد از وقوع فلیرآپ چه کنیم؟

در صورتی که به درد فلیر آپ مبتلا گردید یک سری کارها می توانید انجام دهید.

  • اصلی ترین کار بعد از بروز این مشکل کنترل روانی بیمار می باشد. به طور کلی درد و التهابات بعد از درمان ریشه به موفقیت درمان عصب کشی هیچ ربطی ندارد.
  • بعد از کنترل روانی، توجه و تجویز داروهای مناسب با نوع مشکل می باشد.
  • این مشکل گذرا می باشد و بعد از چند روز در صورت مصرف داروهای مناسب مشکل بر طرف می گردد.
  • داروها توسط بیمار باید به صورت منظم و مرتب مصرف گردد.
  • مسئله ای که بسیاری از مبتلایان به این بیماری از آ« می هراسند خطرات بعد از عفونت و از دست دادن دندانها می باشد.
  • برخی بیماران مبتلا به این مشکل، ممکن است بعلت افت فشار در بیمارستانها بستری گردند. این افراد باید بصورت سیستمیک آنتی بیوتیک های مناسب را دریافت نمایند.

درمان فلیرآپ بین جلسات

برای درمان فلیرآپ بین جلسات میتوان از درمان زیر استفاده نمود.

  • شست‌وشوی کانال‌ها .
  • قرار دادن یک درسینگ کورتون یا ضدالتهاب .
  • مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط متخصص.
  • شست وشوی دهان ودندان ها.
  • روی تاج دندان نباید بدون پانسمان بماند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]