عصب کشی مجدد یا درمان مجدد ریشه

احتمالا همه شما با درمان عصب کشی دندان آشنا هستید. زمانی که پوسیدگی دندان بیش از حد لازم رشد نمایدو به لایه های داخلی دندان نفوذ نماید. لایه پالپ دندان هم دچار عفونت می گردد. این لایه حاوی رگهای خونی و عصبی می باشد. عفونت این منطقه باعث درد فراوانی میگردد. برای رفع این مشکل با عصب کشی دندان، این منطقه آلوده را تخلیه می نمایند. در برخی موارد ممکن است مدتی بعد از درمان اندو، نیاز به درمان عصب کشی مجدد داشته باشید. در این مطلب از نقطه نظر متخصصین دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه به بررسی درمان عصب کشی مجدد می پردازیم.

عصب کشی مجدد چیست؟

عصب کشی مجدد در برخی منابع به اسامی دیگری نامیده می شود. درمان ریشه مجدد و اندو مجدد و Retreatment از جمله این اسامی می باشد. این درمان روشی است که در آن دندان دوباره نیاز به درمان عصب کشی دارد. این درمان معمولا نیاز به تکنیک های درمانی خاصی دارد. به طور کلی پروسه انجام این درمان ازعصب کشی اولیه خیلی پیچیده تر و حساس ترمی باشد. عصب کشی اولیه می تواند توسط یک دندانپزشک عمومی هم انجام گردد. اما درمان ریشه مجدد فقط توسط متخصص اندودنتیست قابل انجام می باشد.

نحوه انجام اندو مجدد

به طور کلی پروسه انجام این درمان به صورت موارد بیان شده در زیر می باشد.

• در ابتدا دندان دوباره باز می شود.
  • سپس مواد ترمیمی که داخل کانال ریشه در حین اندو قرار داده شده بود، خارج می گردد.
  • متخصص، ریشه دندان، کانال های اضافی احتمالی و دلایل احتمالی را به دقت بررسی می کند.
  • سپس کانال ریشه دندان دوباره شکل دهی و تمیز می شود.
  • عامل تشکیل دهنده عفونت در درمان اول برطرف می شود.
  • در نهایت دوباره کانال ریشه پر می شود.

دلایل شکست درمان مجدد اولیه

شاید بپرسید در چه صورتی نیاز به درمان ریشه مجدد داریم. در صورت بروز یکی از موارد زیر، دندانپزشک متخصص درمان ریشه این درمان را انجام می دهد. در واقع اندودنتیست با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد نمود.

• رخ دادن خطاهایی توسط دندانپزشک معالج حین درمان اولیه ریشه.
  • وجود کانال های باریک و یا انحناداری که در درمان اولیه درمان نشده اند.
  • پیچیدگی آناتومی کانال که باعث شده در درمان اولیه قسمتی از کانال درمان نشده باشد.
  • ممکن است در فرآیند اولیه عصب کشی، آناتومی پیچیده کانال ریشه دندان شناسایی نشده باشد. تعداد کانالهای هر دندان عدد ثابتی نیست.
  • یکی از شایعترین علل شکست درمان ریشه دندان، وجود کانال اضافه است.
  • پوسیدگی جدیدی که در دندان ایجاد شده است و باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه شده است.

چرا اندو مجدد انجام می پذیرد؟

در صورت بروز مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره گردید، معمولا باید دندان را کشید. در دندانپزشکی اولویت حفظ دندانها می باشد. بهمین دلیل درمان مجدد ریشه انجام می پذیرد. با انجام این درمانها علاوه بر رفع درد دندان مورد نظر، باعث افزایش عمر و بهره وری دندان نیز می گردد. این درمان با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته انجام می پذیرد. اگر نتوان دندان را حفظ نمود، در دندانپزشکی نوین جایگزینهای متعددی برای این درمان وجود دارد. راه حلهایی همچون ایمپلنت دندان، بریج و یا دندانهای مصنوعی.

دندانی كه به درمان مجدد ريشه نياز دارد، دردی احساس می كند؟

معمولا این دندانها درمان عصب کشی را یکبار انجام داده اند. در حین این درمان هم اعصاب دندان خارج شده است. بهمین دلیل این دندانها معمولا هیچ دردی را احساس نمیکنند. به همین علت فقط دندانپزشک قادر به تشخیص آن و درمان می باشد.  به طور کلی ممکن است تحت مسائل مختلفی پس از عصب کشی اولیه، درد دندان را حس نمایید. مهمترین و شایعترین این علت عبارت است ازاینکه، ممکن است عفونت بانفوذ به استخوان فک و بافتهای اطراف دندان درآن مناطق ایجاد درد نماید. بهترين راه پيشگيری از چنين وضعيتی كنترل های دوره ای با راديوگرافی توسط دندانپزشك می باشد.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

یکی از سوالاتی که بخصوص در اوضاع اقتصادی فعلی ایران مطرح می گردد همین سوال است. فاکتورهای مختلفی در جواب این سوال مطرح می گردد.

• تعداد کانالهای دندان.
  • درمان مجدد و یا اولیه بودن.
  • میزان سلامت دندان.
  • انجام کار توسط دندانپزشک عمومی و یا متخصص.
  • میزان سلامت استخوان فک و لثه اطراف دندان.
  • علت انجام عصب کشی.