شماره تماس : 02122016608

درمان‌ ناموفق ریشه دندان و درمان مجدد ریشه دندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

در برخی مواقع حتی با وجود عصب کشی دندان بعد از پوسیدگی دندان، دندانهای فرد احساس درد می نماید. بهمین منظور معمولا دندانپزشک بعد از بررسی های لازم تشخیص درمان مجدد ریشه می دهد. ممکن است درمانهای ناموفق ریشه نیازمند درمان اندو مجدد داشته باشد. این درمان تقریبا همان تکنیک های عصب کشی را دارد. ولی نیازمند تکنیک های خاص و کمی پیچیده تر می باشد. در این مطلب به بررسی برخی از مباحث مرتبط با عصب کشی مجدد در کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه می پردازیم.

درمان عصب کشی مجدد

شکست در درمان عصب کشی به معنی پایان عمر دندان نیست. در دندانپزشکی نوین هدف حفظ دندانها می باشد. بهمین دلیل در صورت ناموفق بودن دندانهای عصب کشی شده، می توان با انجام درمان مجدد ریشه این مشکل را برطرف نمود. البته به دلیل نیاز به حذف مواد ترمیمی در درمان عصب کشی اولیه، مدت زمان بیشتری نیاز دارد. این درمان توسط متخصص باید انجام پذیرد .

هزینه عصب کشی دندان

برای یافتن هزینه درمان، باید فاکتورها و شرایط متعددی را در نظر گرفت. از جمله این موارد میتوان به شرایط زیر اشاره نمود.

  • تعداد کانال های دندان
  • درمان مجدد و یا اولیه بودن
  • انجام کار توسط دندان پزشک عمومی یا متخصص

درمان کیست ریشه دندان

یکی از مواردی که نیازمند درمان مجدد ریشه می باشد، کیست ریشه دندان می باشد. اگر دندان شما عصب کشی شده است، ممکن است در انتهای ریشه شما کیست تولید شود. برای درمان این مشکل نیازمند درمان ریشه ثانویه می باشید. این درمان حتما توسط متخصص ریشه دندان یا اندودنتیست انجام می پذیرد. کیست انتهای ریشه دندان به مرور زمان ایجاد می پذیرد و مشکل دردناکی می باشد. معمولا بعد از انجام این درمان هر چند وقت یکبار، یک رادیوگرافی پیگیری باید صورت پذیرد.

مدت زمان پروسه درمان ریشه دندان

در بالا به یک سری موارد اشاره نمودیم که در هزینه درمان موثر می باشد. همین شرایط در مدت زمان پروسه درمان هم موثر می باشد. تعداد کانالهای دندان، نوع درمان یعنی اولیه یا ثانویه و پروسه درمان عوامل موثر بر مدت زمان دوره درمان می باشد. معمولا بین نیم تا یک و نیم ساعت طول دوره اندو مجدد می باشد.

اگر دندان دچار عفونت شده باشد، نیاز به قرار دادن مواد ضد عفونی کننده درون دهان می باشد. در این حالت درمان نیاز به دو جلسه درمانی دارد. در یک جلسه آماده سازی لازم برای درمان بهمراه ضدعفونی نمودن دندان انجام می پذیرد. در جلسه دوم اصل پروسه درمان انجام میگیرد.

شکست درمان عصب کشی

بر اساس آمار چیزی حدود 85 درصد موارد درمان مجدد موفقیت آمیز می باشد. به طور کلی پروسه کاری این درمان عبارت است از خروج مواد پرکردگی قبلی و شکل دهی مجدد کانالهای دندان و ضدعفونی کردن آنها. در نهایت دندان مجدد پر می گردد. در 15 درصد از شرایط آسیبی که قبلا به دندان وارد آمده به حدی می باشد که برای این درمان هیچ کاری نمی توان انجام داد. به ناچار باید دندان را کشید.

علت نیاز دندان به درمان مجدد ريشه

اگر بخواهیم به طور خلاصه دلایل نیاز دندانها به درمان مجدد ریشه را نام ببریم، به موارد زیر می توانیم اشاره نماییم.

  • درمان ریشه اولیه با موفقیت همراه نبوده است.
  • ممکن است به دلیل ساختمان و نوع آناتومی دندان درمان اولیه به درستی انجام نگیرد.
  • عفونت ریشه از قبل.
  • بروز کیست و انواع ضایعات عفونی در ریشه دندان.
  • در صورت انجام نشدن ترمیم تا دو هفته بعد از درمان اندو اولیه.
  • ترمیم نشدن تاج دندان .
  • معمولا در زمانهایی که دندان نیاز به روکش دارد، باید درمان مجدد انجام گردد.

 در صورت بروز یکی از مسائلی که در بالا اشاره گردید، دندان برای درمان ایده آل نیاز به اندو مجدد دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]