شماره تماس : 02122016608

سیاهی دندان ناشی از مصرف قطره آهن

( کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه )

یکی از عواملی که موجب کاهش عملکردهای ذهنی، فیزیکی کودکان می گردد، فقر عنصر آهن می باشد. بسیاری از کودکان بنا به دلایل متعددی این مشکل را دارند. یکی از راهکارهای رفع این مشکل، استفاده از متد خوراکی می باشد. راحت ترین نحوه خوراندن این عنصر به کودکان توسط قطره آهن می باشد. ولی این قطره ها یک سری عوارض جانبی هم دارند. مهمترین عارضه این داروها بروز لکه های سیاه بر روی دندان می باشد. در این مطلب به بررسی این مشکل از دیدگاه دکتر الهه صادقی می پردازیم.

آیا مصرف قطره آهن باعث ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان های کودک می شود؟

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم راحت ترین متد تامین آهن لازم برای بدن کودکان، مصرف قطره آهن می باشد. کودکان معمولا قادر به استفاده از قرصهای آهن نمی باشند. بهمین دلیل از متد دیگر خوراکی استفاده می شود. این قطرات در اکثر افراد موجب ایجاد یک سری لکه سیاه بر روی دندانها می گردند. معمولا این لکه ها یا به صورت لکه های جدا جدا می باشند. یا به صورت یک خط تیره در راستای دندانها. این لکه ها پس از شروع مصرف مکمل ایجاد می گردند.

پیشگیری از سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

بسیاری از افراد به دلیل جلوگیری از بروز این مشکل از مصرف این قطره ها خودداری می کنند. به دلیل اهمیت این درمان راههای متعددی برای جلوگیری از بروز این لکه ها ابداع گردیده است.

رقیق کردن

یکی از مناسب ترین راههای پیشگیری از بروز این لکه ها، رقیق کردن قطره آهن می باشد. با رقیق نمودن این قطره ها می توان اثرات آن را به شدت کاهش داد.

استفاده از مکمل جذب آهن

یکی دیگر از راههایی که برای کاهش اثرات مضر قطره های آهن مورد استفاده می گردد، استفاده از مکمل هایی می باشد که جذب آن را بالا می برد. یکی از بهترین این مکملها ویتامین C می باشد. این ویتامین به میزان زیادی در آب پرتقال یافت می شود. بنابراین توصیه می شود که قطره های آهن را در آب پرتقال رقیق نمایید. با این کار علاوه بر رقیق نمودن قطره، به جذب بیشتر آن کمک می نمایید.

عدم استفاده از مخل جذب

برخی مواد همچون لبنیات و شیر از جذب آهن در بدن انسان جلوگیری بعمل می آورند. بهمین دلیل به هیچ وجه توصیه نمی شود از این مواد در حین مداوا با قطره آهن، استفاده نمایید.

استفاده از نی

استفاده از لیوانهای نی دار، یکی دیگر از راهکارها برای پیشگیری از ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان می باشد. استفاده ازاین لیوانها علاوه بر ترغیب کودکان به نوشیدن مواد داخل آن، میزان تماس قطره آهن با دندانها هم به شدت کاهش می دهد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی مملو از آهن تاثیر بسزایی در رفع فقر آهن دارد. به منظور تامین آهن مورد نیاز کودکان لازم است که غذاهایی مانند گوشت قرمز، مواد غذایی غنی شده با آهن، همچنین میوه ها و سبزیجات سرشار از آهن و ویتامین C در برنامه غذایی افراد گنجانده شده باشد.

درمان سیاهی دندان ناشی از قطره اهن

مناسب ترین راه پیشگیری از ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان های کودکان  مسواک زدن می باشد.  مسواک زدن بعد از مصرف قطره آهن باعث کاهش شدید تغییر رنگ سطح دندانها می گردد.

ازدیگر راهکارهای پیشنهادی توسط دندانپزشکان برای این درمان می توان به استفاده از جوش شیرین اشاره نمود. معمولا کودکان بخاطر طعم نه چندان جالب جوش شیرین، هیچ گونه تمایلی به استفاده از این ماده ندارند. بهمین دلیل بهتر است که از پارچه مرطوب آغشته به جوش شیرین استفاده نمایید. البته به دلیل مضراتی که جوش شیرین دارد، در برخی منابع، والدین را از استفاده این روش شدیدا منع نموده اند.

شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک با صلاحدید یک متخصص راههای متفاوتی که برای سفید کردن دندانهای کودکان وجود دارد را پیدا نمایید و مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

ممکن است لکه های متعددی بر روی دندانها به علل مختلفی ایجاد گردند. از مهمترین این علل می توان به مصرف آب میوه ها، داروها، مواد غذایی و نوشیدنیهای رنگی اشاره نمود. برخی والدین و افراد در باره لکه های سیاه ناشی از قطره دندان به شدت نگران می باشند. بهتر است این افراد دو نکته بسیار مهم را مد نظر داشته باشند.

نکته اول این است که این لکه ها به مرور زمان از بین می روند. بنابراین جای نگرانی ندارد.

نکته دوم هم مربوط به جایگزینی دندانهای شیری با دندانهای دائمی می باشد.

این دو نکته بسیار ساده می باشند. ولی می توانند بر روی زندگی افراد به شدت تاثیر گذار باشند. اگر کودک شما از فقر این عنصررنج می برد، به هیچ وجه بخاطر نگرانی بابت سیاه شدن دندانها، از مصرف قطره های آهن خودداری ننمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]