شماره تماس : 02122016608

سفید کردن دندان در خانه یا همان هوم بلیچینگ

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

درمانهای متعددی برای اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی ارائه گردیده است. درمانهایی همچون لمینت دندان در زعفرانیه و کامپوزیت دندان در زعفرانیه و سفید کردن  دندان از جمله رایج ترین و بهترین این موارد می باشد. یکی از درمانهای دندانپزشکی زیبایی درمان بلیچینگ در شمال تهران در کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی می باشد. در این مطلب به ارائه یک سری اطلاعات در زمینه یکی از انواع انجام این درمان یعنی سفید کردن دندان در خانه یا همان هوم بلیچینگ  می پردازیم.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یکی از درمانهای دندانپزشکی زیبایی می باشد. در این درمان یک سری مواد اکسید کننده که معمولا بر پایه آب اکسیژنه می باشند بر روی دندانها قرار داده می شود. این ماده به لایه های مختلف دندان نفوذ می نماید. و بدنبال آن لکه های رنگی دندانها را تجزیه می نماید. بهمین راحتی و در سریعترین زمان ممکن  رنگ دندانها سفید می گردد.

بلیچینگ و تاثیر در بافتهای اطراف دندان

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم، در سفید کردن دندانها به روش بلیچینگ یک سری ماده اکسید کننده قوی بر روی دندانها مالیده می شود. ممکن است این مواد بر روی بافتهای کناری دندان یعنی لثه هم قرار گیرند. در صورت تماس این مواد با لثه به دلیل خاصیت اکسید کنندگی و خورندگی بالای آنها، ممکن است به بافتهای لثه آسیب برسانند. و زخمهای عمیقی در لثه ایجاد کنند.  برای همین در صورت تماس این مواد با لثه سریعا اقدام به پاک کردن آن نمایید. علاوه بر این قبل از اقدام برای درمان یک سری مواد محافظ بر روی لثه مالیده می شود. این کار برای جلوگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه می باشد.

عوامل موثر در بلیچینگ

برای گرفتن بهترین نتیجه از بلیچینگ دندان باید یک سری عوامل و فاکتورها توجه زیادی بشود. مهمترین این فاکتورها در زیر اشاره نمودیم.

تمیز نمودن سطح

یکی از کارهایی که قبل از سفید کردن دندان انجام میگیرد جرم گیری و پالیش دندانها می باشد. این کار موجب تاثیر بیشتر مواد بر روی دندان ها می باشد.

 غلظت هیدروژن پراکساید و یا هر ماده دیگر

ماده مورد استفاده برای بلیچینگ هر چه غلیظ تر باشد، موثرتر است. بالاترین غلظت بکار رفته برای پراکساید هیدروژن معمولا ۳۵٪ می باشد. البته این میزان برای مواردی است که تحت نظر پزشک انجام می پذیرد.

 درجه حرارت

 افزایش حرارت در حین بلیچینگ به میزان ۱۰ درجه میزان واکنش شیمیایی مواد بر روی دندانها را ۲ برابر می کند.

 PH

نکته مهم درباره قدرت اسید مورد استفاده در بلیچینگ دندان، استفاده از PH مناسب برای دندان ها می باشد.

 مدت زمان

شدت اثر بلیچینگ با مدت زمان انجام آن  ارتباط دارد، هر چه این مدت زمان تماس اسید ها بر روی دندانها طولانی تر باشد، تغییر رنگ بیشتری حاصل می گردد.

 مراحل سفید کردن دندان در خانه یا همان هوم بلیچینگ

در بالا هم اشاره شد که بهترین روش برای سفید کردن دندان ها، جرم گیری و اقدام به سفید کردن در مطب و بعد ادامه دادن آن در خانه می باشد.

  • بیمار به مطب دندانپزشکی مراجعه میکند.
  • در جلسه اول

ابتدا دندانها جرم گیری و پولیش شده، سپس از دو فک بالا و پایین قالبی تهیه می شود. براساس این قالب، تری های مخصوص بلیچینگ ساخته می شود.

  • در جلسه دوم

تری های ساخته شده بهمراه مواد مخصوص بلیچینگ برای مدت دو هفته به بیمار تحویل داده می شود.

  • در خانه

ابتدا یک شب تری و مواد بلیچینگ بر روی فک بالا نصب می گردد و یک شب بر روی فک پایین

نکات مهم

  • ماده بلیچینگ درون دندان نفوذ کرده و باعث از بین رفتن رنگ ها از بافت دندان می گردد.
  • ماده سفید کننده ای که در مطب استفاده می شود، از روش خانگی قویتر می باشد.
  • قبل از بلیچینگ اگر دندانی نیاز به ترمیم دارد انجام گردد.
  • ترمیمهای دندانی، روکش ها، لمینتها و ایمپلنت با استفاده از بلیچینگ روشن تر نمی شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]