شماره تماس : 02122016608

سایش شیمیایی دندانها

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

یکی از مشکلاتی که افراد درمورد دندانهایشان ممکن است برخورد کنند، سایش دندانها می باشد. سایش دندانها ممکن است به علل متعددی رخ دهند. یکی از این موارد می توان به فشار آوردن به دندانها در حین عصبانیت اشاره نمود. بر اثراین فشار حتی اگر بصورت ناخودآگاه باشد،احتمال از بین رفتن دندانها خیلی بالا می رود. در این مطلب به بررسی این مشکل حیاتی که حتی می تواند تا مرز نابودی دندانها هم پیش رود از  دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه  می پردازیم.

سایش شیمیایی دندانها

معمولا افرادی که تمایل به خوردن مواد غذایی ترش همچون لیمو ترش دارند، دندانهای کند تری نسبت به سایرین دارند. دراین افراد دندانها دچار سایش از نوع شیمیایی گردیده اند. این مشکل فرآیندی است که مینا و حتی عاج دندان به علت تماس مستقیم و مداوم با اسید مواد غذایی ضعیف شده و تخریب می گردند. بعبارت دیگر تماس مستقیم و مداوم سطح مینای دندان با اسید موجب تضعیف این لایه می گردد.

شاید بگویید پوسیدگی دندان هم بر اثر اسید تولید شده توسط باکتریها ایجاد میگردد. ولی این را بدانید که پوسیدگی دندانها و سایش از نوع شیمیایی با هم متفاوت می باشند. در پوسیدگی دندان فقط بخشی از مینای دندان تحت تاثیر اسید قرار می گیرند.  این در حالیست که بر خلاف پوسیدگی دندانها، در سایش دندانها تمام سطح دندان تحت تاثیر اسید قرار می گیرد.

عاج دندان

بر اثر از بین رفتن لایه مینای دندان، عاج دندان بدون پوشش محافظ میگردد. این مساله مشکلات متعددی برای فرد ایجاد مینماید. از جمله این موارد می توان به دندان درد، حساسیت دندانها به غذاهای سرد و گرم و یا تخریب دندان به صورت کلی اشاره نمود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که این مشکلات ناشی از سایش شیمیایی دندانها برگشت ناپذیر هستند.

دندان قروچه در خواب

از دیگر علل سایش دندانها می توان به دندان قروچه اشاره نمود. این مشکل معمولا در خواب رخ می دهد. البته در طول روز هم ممکن است رخ دهد. مثلا وقتی فرد از مسئله ای عصبی می گردد. دندان قروچه یا بروکسیزم علاوه بر فشار بی نهایت و بدون کنترل به دندانها، باعث خوردگی لثه ها و استخوانهای حمایت کننده دندانها در دهان می گردد.

درمان

هر مشکلی در بدن نیاز به درمان دارد. برای رفع و درمان این مشکل یک سری اقداماتی باید انجام پذیرد. از جمله مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اولین اقدام برای درمان هر مشکلی شناسایی مشکل توسط بیمار می باشد. بهترین درمان برای این مسئله ترک عادت مخرب می باشد.
  • مراجعه به دندانپزشک دومین مرحله از درمان مشکل می باشد.
  • استفاده از درمانهای توصیه شده توسط دندانپزشک. بعنوان مثال دندانپزشک برای پیشگیری از صدمات ناشی از دندان قروچه یک‌ پروتز محافظ‌ شب‌ متناسب با فک شما می سازد. با این نایت گارد، فشار اضافی به دندانهایتان را کنترل می نمایید.
  • در صورتی که به علت استرس به دندانهایتان فشار زیادی می آورید، حتما برای کنترل استرستان مشاوره بگیرید.

درمان با دارو

برای این اختلال معمولا آرام بخش یا خواب آور برای مدت زمان کوتاهی پاسخگو می باشد. معمولاً برای‌ این‌ اختلال‌ دارو لازم‌ نیست‌. ممکن‌ است‌ در موارد خاصی‌، درمان‌ با یک‌ آرام‌‌بخش‌ یا خواب‌آور به‌ مدت‌ کوتاه‌ کمک‌‌کننده‌ باشد.

چگونه سایش دندان‌ها را به حداقل برسانیم؟

 بیش از یک لیوان نوشیدنی اسیدی در طی روز مصرف نکنید.
 پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و یا استفراغ بلافاصله اقدام به مسواک زدن دندان‌ها نکنید. چراکه پس از تماس اسید با دندان‌ها، مینا نرم می‌شود و باید صبر کرد تا مینا مجددا توسط بزاق محکم شود. بنابراین مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و یا استفراغ، روند فرسایش مینای دندان را سرعت می‌بخشد. حداقل باید چند دقیقه بین تماس اسید با دندان و مسواک زدن فاصله زمانی وجود داشته باشد.
 هنگام مسواک زدن، از مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
 پس از هر بار مصرف غذاهای اسیدی دهان خود را به مدت چند ثانیه با آب بشویید.
 آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار را با نی مصرف کنید.
 آدامس بدون قند بجوید تا ترشح بزاق در دهان تحریک شود.
 چنانچه از خشکی دهان رنج می‌برید حتما به پزشک مراجعه کرده و آن را برطرف کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]