شماره تماس : 02122016608

دلیل استفاده از پیوند استخوان چیست؟

اکثرا ما بر این باوریم که استخوان یک ترکیب سخت و محکم دارد در صورتیکه استخوان فک مداوم در حال تغییر شکل است. این موضوع هم برای دندان ها مضر و هم مفید است برای مثال ارتودنتیست در درمان ارتودنسی با این قابلیت می تواند دندان را در موقعیت متفاوت قرار دهد اما از طرفی دیگر زمانیکه دندان های طبیعی را از دست دهیم این موضوع ناراحت کننده است.

جراحی پیوند استخوان فک :

این جراحی یک فرایند جایگزین کردن استخوان فکی است که تحلیل رفته است. این عمل جراحی با مواد شبه استخوان انجام می شود که شرایط را برای انجام درمان های ایمپلنت دندانی فراهم می کند. همچنین اینکه این درمان برای افزایش ارتفاع و عرض استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا به پیوند استخوان فک نیاز دارم؟

زمانیکه دندان ما سالم و استوار در جای خود قرار گرفته شده باشد هیچ جای نگرانی نیست اما زمانیکه که فک شما به هر دلیل تحلیل میرود ، دندان هیچ استخوانی برای پشتیبانی ندارد و اینجاست که دندان لق می شود و باعث از دست دادن دندان هم می شود

مزایای پیوند استخوان

  • ثبات فک و دندان: پیوند استخوان فک باعث پایداری و کمک به احیای اسکلت استخوان فک برای جراحی ایمپلنت یا ترمیمی می‌شود. در‌این شرایط بی نظمی‌های شکل استخوان فک، تصحیح و بازسازی می‌شود تا حمایت بیشتری برای درمان‌های بعدی فراهم ‌شود.
    • محفاظت از فک و دندان: پیوند استخوان فک از تخریب استخوان فک که‌به دنبال کشیدن دندان، بیماری‌های پریودنتال یا‌سایر فرآیندهای تهاجمی ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

مراحل پیوند استخوان فک

  • ابتدا دندانپزشک متخصص ناحیه آسیب دیده، وضعیت عمومی دندان و لثه را بررسی میکند. ( افرادی که به بیماری پریودنتال دچار هستند و‌یا دندان‌هایشان در‌شرایط بدی قرار‌دارد، کاندید مناسبی برای انجام پیوند استخوان فک هستند.)
  • دندانپزشک به کمک رادیوگرافی پانورکس و سی‌تی اسکن عمق و عرض استخوان را ارزیابی دقیق می‌کند. سپس بر اساس نتایج، دندانپزشک ناحیه‌ را بی‌حس میکند و لثه را بررسی می‌نماید تا تشخیص‌دهد که‌به چه مقدار و چه نوعی از استخوان احتیاج است.
  • به این ترتیب لثه را از دندان جدا می‌کند تا به ریشه و استخوان دندان دسترسی داشته باشد. در این مرحله ریشه‌ها کاملاً تمیز می‌شوند و ضایعات موجود در استخوان توسط مواد پیوندی پُر می‌شوند. سپس این ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشیده شده و مواد پیوندی گذاشته میشود .
  • غشاها در مراحل اولیه درمان، برای پوشاندن مواد پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین آن‌ها باعث جلوگیری از رشد لثه‌ها در ضایعات استخوان می‌شوند. بعد از اینکه پیوند در جای خود قرار گرفت، لثه‌ها به محل درمان شده بخیه زده می شوند. بخیه‌های بیمار 7 تا 10 روز بعد از جراحی، کشیده و یا جذب می‌شود. در نظر داشته باشید که پس از انجام جراحی بیمار باید برای اطمینان از درمان و تنظیم رشد استخوان تحت نظر دندانپزشک متخصص خود باشد.
  • در کل فرآیند پیوند استخوان فک در حدود ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. 6 تا 9 ماه بعد، استخوان و بافت نرم در مکان مورد نظر قرار می‌گیرند. این امر به طور مؤثری باعث اتصال مجدد دندان به فک می‌گردد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]