شماره تماس : 02122016608

دلایل افتادن کامپوزیت

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

بنا به دلایل متعدد ممکن است به دندانهای شما آسیب وارد آید. در نتیجه این آسیبها ممکن است دندانها دچار نقص های ظاهری گردند. نقص هایی همچون لب پر شدن دندانها، ترک خوردن دندانها، بدرنگی دندانها و سایر این موارد. اکثر این مشکلات را با درمانهای مختلف دندانپزشکی زیبایی همچون کامپوزیت دندان در زعفرانیه می توان از بین برد. البته این درمانها هم نیاز به مراقبتهای خاص خود دارند . در صورت عدم مراقبت از این درمانها ممکن است دچار مشکلاتی همچون افتادن کامپوزیت گردد. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل افتادن کامپوزیت از دیدگاه متخصصین کلینیک دکتر الهه صادقی در زعفرانیه می پردازیم.

 کامپوزیت چیست

کامپوزیت دندان، یک روش فوری از شاخه درمانهای دندانپزشکی زیبایی برای از بین بردن نقایص ظاهری دندان ها می باشد. طول عمر این درمان بسته به شرایط مختلف همچون نحوه زندگی و تغذیه شما و مراقبتهای بعد از درمان توسط شما از 4 تا 7 سال می باشد. در این روش درمانی- زیبایی، در مطب یا کلینیک و فقط در یک جلسه، لایه های کامپوزیت برای رفع نقایص دندانها مورد استفاده قرار می گیرد.

 فاکتورهای موثر در طول عمرکامپوزیت

طول عمر و ماندگاری کامپوزیتهای دندان  به رعایت موارد متعددی بستگی دارد. از جمله مهمترین فاکتورهای موثر در طول عمرکامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نوع کامپوزیت مورد استفاده در درمان
  • میزان فشار وارده بر کامپوزیت
  • دندان قروچه
  • رعایت بهداشت دهان ودندان توسط فرد
  • نوع رژیم غذایی و نحوه تغذیه فرد
  • محیط زندگی فرد

دلایل افتادن کامپوزیت دندان

در ادامه این مقاله به بررسی برخی از مهمترین دلایل افتادن کامپوزیت دندان می پردازیم.

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر

از جمله مهمترین دلایل افتادن کامپوزیت ونیر می توان به پوسیدگی دندان متصل به آن اشاره نمود.  پوسیدگی دندان باعث ضعیف شدن و از بین رفتن مینای دندان می گردد. لایه های کامپوزیت دندان بر روی مینای دندان گذاشته می شود. بهمین دلیل با از بین رفتن مینای دندان، ارتباط کامپوزیت و مینای دندان  سست می گردد. با سست شدن این ارتباطات  کامپوزیت دندان هم لق می گردد و بدتر از آن شاید بیافتد.

در صورت مشاهده لقی کامپوزیت دندان، سریعا به دندانپزشکتان مراجعه نمایید. دندانپزشک ابتدا وضعیت دندان شما را بررسی مینماید. در صورت بروز هر گونه مشکلی سعی در رفع آن قبل از وخیم شدن اوضاع می نماید. رعابت بهداشت دهان ودندان، نوع رژیم غذایی و سایر مراقبتهای بعد از درمان که به شما توصیه می شوند در این زمینه به شدت موثر می باشند. بنابراین این توصیه ها را جدی بگیرید.

کیفیت نامرغوب رزین کامپوزیت

از دیگردلایل افتادن کامپوزیت دندان می توان کیفیت نامرغوب کامپوزیت مورد استفاده در درمان را نام برد. انواع رزین و مواد مختلف در بازار وجود دارد. برخی از این رزینها ارزانتر و همچنین بی کیفیت تر از قبل می باشند. بسیاری افراد فکر می کنند که این مسئله نکته مهمی نمی باشد. در صورتی که این تصور کاملا غلط می باشد. کیفیت این رزین در ماندگاری درمان کامپوزیت بسیار مهم می باشد. پس به این نکته توجه نمایید که هیچ ارزانی ای بی حکمت نمی باشد.

مهارت دندانپزشک در حین نصب

کیفیت مواد مورد استفاده در هر درمانی در نتیجه درمان به شدت مهم می باشد. اما یک نکته دیگر هم بشدت مهم می باشد. آن هم مهارت دندانپزشک معالج می باشد. این درمان شامل مراحلی همچون قالب گیری، فرم دهی، چسباندن اصولی کامپوزیتها به مینای دندان وبرخی موارد دیگرمی باشند. درست انجام دادن مراحل مختلف درمان و کیفیت کلی درمان انجام شده توسط دندانپزشک نقش مهمی در طول عمر کامپوزیت ونیرها دارد.

عفونت و بیماریهای لثه

از مواردی که موجب وارد آمدن فشار به کامپوزیتها می گردد، عفونت لثه می باشد. عفونت لثه و در کل بیماریهای لثه با التهاب و تورم لثه همراه می باشد. این افزایش حجم لثه در صورت تداوم و درمان نشدن موجب وارد آمدن فشار زیادی به کامپوزیتها می گردد. همین مسئله ممکن است موجب لق شدن کامپوزیته و افتادن کامپوزیتها گردد. از دلایل ابتلای عفونت لثه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استعمال دخانیات
  • تجمع باکتریها اطراف کامپوزیتها
  • رژیم غذایی فرد

میران فشار بیش از حد به کامپوزیت دندان

یکی دیگر از دلایل عمده افتادن کامپوزیت دندان وارد آمدن فشار بیش از حد به آنها می باشد. این فشار بنا به دلایل متعددی می تواند وارد گردد. تغذیه ناصحیح، فعالیتهای ورزشی، دندان قروچه و یا ضربه خوردن در حین تصادف از جمله این موارد می باشند. در این حالت دندانپزشک بسته به دلیل ورود فشار دنبال راهکار خاص خود می گردد. بعنوان مثال در صورت داشتن دندان قروچه از درمانهایی همچون نایت گارد یا محافظ شبانه استفاده می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]