شماره تماس : 02122016608

بهترین ایمپلنت های دندانی کدامند؟

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

افراد بنا به دلایل متعدد ممکن است دندانهایشان را از دست بدهند. از جمله این دلایل می توان به پوسیدگی، ضربه خوردن و یا ابتلا به بیماریهای لثه اشاره نمود. در حال حاضر در علم دندانپزشکی برترین جایگزین برای این دندانهای از دست رفته ایمپلنت دندان در زعفرانیه در کلینیک دکتر الهه صادقی می باشد. بهترین ایمپلنت های دندانی از مواد مختلفی ساخته می شوند که در این مطلب به بررسی ایمپلنت دندانی از دیدگاه دکتر الهه صادقی ایمپلنتولوژیست در زعفرانیه تهران می پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان یک درمان بسیار موفق در دندانپزشکی می باشد. این درمان برای جایگزینی دندانهای افتاده به کار می رود. ایمپلنت از یک پایه پیچ مانند تشکیل می گردد. این پایه درون استخوان فک قرار می گیرد و بعد از مدتی به استخوان فک جوش می خورد. وقتی که این پایه ها درون فک جوش خورد، بر روی آنها تاج پروتزی قرار داده می شود. پایه ایمپلنت دندان از مواد مختلفی همچون تیتانیوم و زیرکونیم اکساید ساخته می شود.

اما بهترین مواد برای ایمپلنت دندان چیست؟

مهم ترین فاکتور برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مواد برای درمان ایمپلنت دندان، شرایط بدن می باشد. به طور عموم از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندانهای از دست رفته و همچنین اصلاح طرح لبخند فرد استفاده می شود. ولی برای انتخاب بهترین گزینه باید شرایط فرد مد نظر قرار گیرد. بعنوان مثال سالم بودن بدن متقاضی، نداشتن بیماریهای زمینه ای و یا لثه ای، داشتن فضای کافی برای کاشت ایمپلنت، داشتن تراکم کافی استخوان فک در محل کاشت و مواردی از این قبیل. تمام این موارد در انتخاب بهترین ایمپلنت های دندانی موثر می باشند.

مواد مورد استفاده برای بهترین ایمپلنت های دندانی

سالهاست که از فلز تیتانیوم برای این درمان استفاده می گردد. اما ممکن است برخی از افراد به این فلز حساسیت نشان دهند. تشخیص این حساسیت می توان از طریق آزمایشات خاصی قبل از درمان انجام پذیرد. در افرادی که به فلز تیتانیوم حساسیت نشان می دهند باید از مواد غیر فلزی استفاده نمایند. موادی همچون سرامیک و اکسید زیرکونیم.

خصوصیات مواد مورد استفاده برای درمان ایمپلنت

برای انتخاب بهترین گزینه ها برای درمان باید مواد مورد استفاده در درمان ایمپلنت یک سری ویژگیها و خصوصیاتی داشته باشند. مهمترین و کاربردی ترین این ویژگیها عبارتند از:

  • سازگاری زیستی با بدن
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • ضد زنگ
  • مقاوم در برابر فشار
  • مقاوم در برابر شکستگی

متداول ترین مواد مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت

متداول ترین موادی که در حال حاضر برای این درمان استفاده می شوند دو ماده می باشند. این دو ماده تشکیل دهنده بهترین ایمپلنت های دندانی می باشند. این دو ماده قابلیتهای سازگاری فیزیکی، شیمیایی و زیستی قرار گرفتن درون دهان را دارند.  این مواد عبارتند از:

 مواد کاشت دندان تیتانیوم

رایج ترین و پرکاربردترین ماده برای بهترین ایمپلنت های دندانی فلز تیتانیوم  می باشد. این ماده فلزی قابلیت سازگاری فوق العاده ای در بدن دارد. بنابراین نه تنها برای ایمپلنت دندان بلکه برای قرار دادن در سایر بخشهای بدن هم مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته و نشان می دهد که ایمپلنت هایی که از فلز تیتانیوم ساخته می شوند موجب رشد آرام استخوانهای فک اطراف محل کاشت می گردد. این ماده دارای ماندگاری فوق العاده بالا و همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد. در حال حاضربرای تهیه و ساخت بهترین ایمپلنت های دندانی از این ماده استفاده می گردد.

مواد کاشت دندان زیرکونیا

سالهاست که فلز تیتانیوم برای کاشت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. در سالهای اخیر زیرکونیا به عنوان یک ماده مناسب برای تهیه بهترین ایمپلنت های دندانی بجای فلز تیتانیوم مورد استفاده قرار گرفته است. معمولا این ماده برای افرادی که به فلز تیتانیوم حساسیت دارند مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید به این نکته توجه نمایید که هنوز بالاترین ماده مورد استفاده برای بهترین ایمپلنت های دندانی تیتانیوم می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]