شماره تماس : 02122016608

ایمپلنت بدون جراحی

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

درمانهای مختلفی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته وجود دارد. روشهایی همچون دست دندان یا همان دندانهای مصنوعی  ، بریج یا پل و ایمپلنت. شیوه ایمپلنت به علت مزیتهای فوق العاده ای که دارد به عنوان یک متد انقلابی در درمانهای دندانپزشکی عنوان می گردد. با گذر زمان این درمان دارای پیشرفتهای زیادی گردیده اند. از جمله این موارد میتوان به ایمپلنت بدون جراحی اشاره نمود.  در این مطلب به بررسی ایمپلنت بدون جراحی از دیدگاه دکتر الهه صادقی ایمپلنتولوژیست در زعفرانیه تهران می پردازیم.

ایمپلنت چیست

 ایمپلنت دندان یک روش درمانی فوق العاده می باشد که طی آن دندان های مصنوعی جایگزین دندانهای های از دست رفته می شوند. ایمپلنت یک پایه میله ای  پیچ مانند می باشد. این میله از جنس مواد سازگار با بدن می باشد. معمولا از آلیاژ تیتانیوم و اکسید زیرکونیوم برای ساخت ایمپلنت دندان استفاده می گردد. بعبارت دیگر در حال حاضرایمپلنت دندان مناسب ترین جایگزین برای پروتزها یا بریج های دندانی می باشد.  این درمان درون استخوان فک جایگذاری می گردد. بعد از چند وقت استخوان و ایمپلنت به هم متصل می گردد و جوش می خورند. در نهایت تاج پروتزی دندان بر روی ایمپلنت نصب می گردد.

همه چیز در مورد روند ایمپلنت بدون جراحی

سالهاست که برای جایگزینی دندان، از موارد درمانی متعددی استفاده می گردد. هر روزه یک متد جدید برای ساده تر نمودن این درمان انجام می پذیرد. بعنوان مثال ایمپلنت بدون جراحی یا همان کاشت دندان بدون درد وخونریزی یکی از این شیوه های مدرن و به روز می باشد.

ایمپلنت بدون جراحی شیوه ای است که در آن ایمپلنتولوژیست با استفاده از پرتوهای لیزر، ایمپلنت های مورد نیاز فرد را در لثه و استخوان فک قرار می دهد. مهمترین ویژگی این درمان، جایگذاری ایمپلنتها بدون باز کردن لثه و یا دوخت لثه می باشد. ایمپلنتولوژیست با استفاده از این روش درمانی در سریعترین زمان ممکن هر تعداد ایمپلنت برای بیمار نیاز داشته باشد را می تواند درون دهان فردجایگذاری نماید.

طول دوره درمان کاشت ایمپلنت بدون جراحی

طول زمان درمان به موارد مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تعداد دندانها.
  • کیفیت استخوان فک.
  • وضعیت سلامتی فرد.
  • نوع ایمپلنت درخواستی.
  • نیاز یا عدم نیاز به درمانهای جانبی همچون سینوس لیفت و پیوند استخوان.

انواع ایمپلنت دندان

در برخی منابع ایمپلنت های دندانی به دو نوع کلی تقسیم می شوند. این دو نوع عبارتند از:

اندوستئال:

این نوع ایمپلنت دندانی درون استخوان فک قرارداده می شود. در حال حاضر بخاطر مزیتهای فوق العاده ای که دارد، پرکاربردترین نوع ایمپلنت مورد استفاده می باشد. این ایمپلنتها معمولاً از جنس آلیاژ فلز سازگار با بدن تیتانیوم ساخته می شود. اندوستئال به فرم پیچی شکل است. در صورتی که فرد به فلز حساسیت داشته باشد، از ایمپلنت تیتانیومی استفاده نمی گردد. در این افراد بجای جنس تیتانیوم از سرامیک و یا اکسید زیرکونیوم استفاده می گردد.

زیرپوست:

مکان قرار گیری این نوع ایمپلنت درست زیر لثه و بر روی استخوان فک یا کمی بالاتر از آن می باشد. این نوع ایمپلنت معمولا در افرادی که فضای کافی برای ایمپلنت بین استخوان فک ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش انجام جراحی ایمپلنت بدون جراحی

این روش درمانی به طور خلاصه به شرح زیر انجام می گردد.

  • در اولین مرحله اقدام به بیهوشی یا بی حسی موضعی در بیمارمی گردد.
  • سپس با استفاده از اشعه لیزر با ابعاد خاص در لثه و بین استخوان های فک برش داده می شود.
  • در این مرحله دندانپزشک ایمپلنت مناسب را در استخوان جایگذاری میکند. این ایمپلنت با توجه به اندازه گیری های انجام شده قبلاً آماده گردیده است.
  • چند ماه معمولا بین 2 تا 6 ماه زمان لازم است تا ایمپلنت به طور کامل با استخوان های فک جوش بخورد.
  • در حین این زمان دندان های مصنوعی موقت روی ایمپلنت قرار می گیرد.
  • در انتها و پس از جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک، پروتزهای دائمی بر روی فیکسچر قرارداده می شود.

مراقبتهای بعد از درمان

این یک درمان فوری و سرپایی می باشد.  شما می توانید بلافاصله بعد از عمل کاشت دندان از مطب خارج شوید. و به کارهای روزمره خود برسید. این درمان یکی از موارد درمانی ایمپلنت دندان می باشد. مراقبتهای توصیه شده برا یاین درمان معمولا با درمان های معمولی و سنتی ایمپلنت یکسان می باشد. به طور خلاصه مهمترین این موارد عبارتند از:

  • از انجام فعالیتهای سنگین تا چند روز خودداری نمایید.
  • پزشک بسته به شرایط شما از شما می خواهد، که تا چند روز بعد ازعمل غذاهای نرم و آبکی بخورید.
  • بعد از گذشت چند روز به تدریج روند غذایی خود را تغییر دهید. با این کار از فشار آمدن به ایمپلنت جلوگیری مینمایید.
  • همچنین ممکن است دندانپزشک برای شما مسکن های مختلفی برای غلبه بر هرگونه درد احتمالی تجویز کند.
  • در این روش بعلت خاصیت آنتی باکتریال لیزر، درصد ابتلا به عفونت بسیار پایین می باشد. بهمین دلیل فقط در صورتی که بهداشت دهان ودندان را رعایت ننمایید، دچار عفونت می گردید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]