شماره تماس : 02122016608

انواع کامپوزیت دندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

استفاده از انواع کامپوزیت دندان در حفظ زیبایی دندان های شما تاثیر زیادی دارد و باعث می شود دندان های شکسته یا فاصله دار اصلاح شوند. در عصر جدید تعداد زیادی از افراد جامعه برای جذابیت بیشتر چهره و یکدست شدن دندان ها از انواع روش های کامپوزیت دندان استفاده می کنند. معمولا کامپوزیت دندان فاقد هرگونه عوارض جانبی است و همچنین دندان­پزشکان قادر خواهند بود به وسیله این روش به ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده، پوسیده یا سیاه شده بپردازند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با مطالب مربوط به کامپوزیت و انواع آن آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید

کامپوزیت دندان چیست  

کامپوزیت های دندانی (Composite bondings) اولین بار در اوایل دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفتند. در طی 10 سال گذشته، در ساخت کامپوزیت دندان پیشرفت چشمگیری به وجود آمده است و از نظر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بهبود قابل توجهی یافته‌ اند. ازجمله مقاومت آن‌ ها در برابر شکست، در مقابل تغییر رنگ و سایش‌ دندان ها افزایش یافته است. اما خود کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که دندانپزشک ها با استفاده از وسایل خاصی (به شکل تفنگ)، خمیر کامپوزیت را در جای مورد نظر قرار می دهند و به شکل مورد نظر در می آورد. سپس در معرض نور آبی رنگ قرار گرفته و سفت می شود. روکش های کامپوزیت اغلب در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل می شوند. دندانپزشک دندان های شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیما بر روی دندان شما می چسباند. در آخر، روکش های شما صیقل داده می شوند

انواع کامپوزیت دندان بر اساس اندازه

کامپوزیت در انواع مختلفی وجود دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

کامپوزیت میکروفیل

یکی از انواع کامپوزیت دندان ماکروفیل یا درشت دانه می باشند. این دسته از اولین موادی بودند که برای این درمان مورد استفاده قرار گرفتند. درشت دانه ها از ذرات بین 10 تا 50 میکرومتری تشکیل می شود. امروزه به ندرت از این درمان بخاطر درشتی آنها استفاده می شود. یا به عبارت بهتر این درمان دیگر از دور خارج شده است. البته درشت بودن این مواد موجب مقاومت بیشتر آنها نیزمی گردد. ضعف این دسته از کامپوزیتها در این مورد است که پالیش زدن آن خیلی سخت است. این مواد ظاهر طبیعی دندان را ندارند؛ به گونه ای که حتی با چشم غیر مسلح هم میتوان فهمید که این دندان نیست.

کامپوزیت میکروهیبرید

از دیگر انواع کامپوزیت دندان ریز دانه ها می باشند. این نوع کامپوزیت بعبارتی نسل تکامل یافته درشت دانه ها می باشد. این دسته دارای ذرات کوچکتر از 100 نانو مترمی باشند. ترکیب این دسته هم از ترکیب رزین های پرکننده و مواد پلیمری می باشد. پولیش و پرداخت نهایی این درمان هم به مراتب راحت تر از دسته ماکروفیل ها می باشد. از نظر مقاومت این درمان برای دندانهای عقبی که فشار جویدن بر روی آنها وارد می شود مناسب نیست. این کامپوزیتها برای درمانهای زیبایی دندانهای جلو مورد استفاده قرار می گیرند.

کامپوزیت نانوفیل

تا به امروز آخرین نسل و مدرن ترین حالت انواع کامپوزیت دندان می باشد. حاوی ذرات تا حد 20 نانو متر می باشند. این ذرات به یکدیگر متصل می گردند.همین مسئله موجب استقامت بالا در برابر سایش وقابلیت فوق العاده پولیش خوردن درمان می گردد. تا به امروز بهترین نوع کامپوزیتها، نانو کامپوزیتها می باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]