شماره تماس : 02122016608

انواع لمینت دندان

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

در علم دندانپزشکی درمانهای زیادی برای رفع مشکلات دهان و دندان وجود دارد. برخی از این درمانها علاوه بر جنبه درمانی، جنبه زیبایی هم دارند. از جمله این درمانها می توان به لمینت دندان در زعفرانیه و کامپوزیت دندان در زعفرانیه اشاره نمود. هر دوی این روشها برای پوشاندن نواقص ظاهری دندانها و به اصطلاح برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند. هرکدام این درمانها باتوجه به شرایط بیمار از انواع مختلفی تشکیل می گردند. در این مطلب به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

انواع لمینت

بسته به شرایط دهان و دندان بیمار، دندانپزشک تشخیص می دهد که از کدام نوع درمان استفاده نماید. در ادامه به بررسی انواع لمینت های دندانی می پردازیم.

 لمنیت سرامیکی

از جمله پر کاربردترین انواع لمینت در دندانپزشکی می باشد. همانگونه که از اسم آن می توان فهمید جنس این روکش ها از سرامیک می باشد. به این روکش ها پرسلن ونیر نیز می گویند. معمولا این روکش ها در لابراتوار های مخصوص با ضخامتی تقریبا نیم میلی متر ساخته می شوند. در برخی منابع به این نوع روکش،  لمینت چینی هم گفته می شود. این نوع روکش از مستحکم ترین انواع لمینت می باشد. معمولا ماندگاری این درمان بین ده تا پانزده سال می باشد.

لمینت کامپوزیتی

این نوع روکش ها به طور کلی مواد همرنگ دندان می باشند. در اکثر مواقع نیازی به لابراتوار ندارند و در مطب و یا کلینیکهای دندانپزشکی ساخته می شوند. این روکش ها معمولا نیاز به یک یا دو جلسه برای اصلاح نقایص دندانی بخصوص برای فواصل باز دندانهای جلو دارند. معمولا جنس کامپوزیت ها پلیمر می باشد. به دلیل جنس خاص این روکش ها به آن در برخی منابع ترمیم پلاستیکی دندان نیز گفته می شود.

لمینت دندان بدون تراش

در روکش های سرامیکی وکامپوزیتی نیاز به تراشیدن دندانها وجود دارد. در این مدل لمینت نیازی به تراشیدن دندان ها نمی باشد. دلیل این امر هم می توان در نازکی فراوان این روکش ها دانست. هنوز تکنولوژی ساخت این نوع روکش در ایران وجود ندارد. بهمین دلیل رنگ و قالب دندان تهیه شده در مطب و یا کلینیک به کشورهای همسایه منتقل می گردد. پروسه ارسال و ساخت این نوع روکش چیزی حدود یک ماه طول می کشد. هزینه این مدل روکش با تجه به توضیحاتی که بیان نمودیم به مراتب بالاتر از دو نوع قبلی می باشد.

لمینت دندان فوری

 این نوع روکش ها هم بسیار نازک می باشند. به گونه ای که مانند لمینتهای گروه قبل نیازی به تراشیدن دندان ندارند. معمولا این روکش ها ازپیش ساخته هستند. این نوع روکش ها تقریبا از ارزانترین انواع لمینت می باشند. ولی دوام چندانی هم ندارند. ظاهر آنها بخاطر شرایط خاص این روکش ها زیاد طبیعی نیست. معمولا این روکش ها برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که فرد زمان کافی برای درمان های دیگر نداشته باشد.

کاربرد لمینت های دندانی

  • ترمیم دندان های شکسته شده
  • افزایش ارتفاع طول تاج ها
  • ترمیم ناهنجار های دندانی مادرزادی
  • اصلاح و ترمیم دندان های تیره و رنگ گرفته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]