شماره تماس : 02122016608

در مطلب دندان شیری و فضا نگه دار راجع به این متد درمانی یک سری توضیحات را برای شما بیان نمودیم. گفته شد که  برای جلوگیری از کج شدن و بهم ریختگی دندانهای دائمی کودک در صورت از دست دادن زودتر از موعد دندانهای شیری، از وسیله ای به نام فضا نگه دار استفاده می گردد. مورد استفاده این وسیله درمانی که یکی از وسایل درمان ارتودنسی می باشد، باز نگه داشتن فضای خالی شده دندان شیری افتاده می باشد. این وسیله انواع مختلف دارد. پزشک با توجه به شرایط مختلف از انواع آن استفاده می نماید.

گروه بندی فضا نگه دارنده

انواع مختلفی از این وسیله درمانی وجود دارد. به طور کلی در دو نوع ثابت و متحرک طبقه بندی می گردند. این ابزار از انواع آلیاژهای فلزی، پلاستیک و یا ترکیب فلز و پلاستیک ساخته می شوند. انتخاب جنس فضانگه دار بر عهده دندانپزشک متخصص می باشد.

فضا نگهدار غیر ثابت

این نوع فضانگهدار ممکن است مشابه وسایل ارتودنسی باشد. این مدل از فضا نگهدارهای غیر ثابت معمولا از جنس آکریلیک می باشد. نوع دیگری از این مدل وسایل هم می باشد که مانند دندانهای مصنوعی می باشند. از این وسیله حداقل 14 ساعت در روز باید درون دهان استفاده نمود. از مواردی که بعد از استفاده از این وسیله باید مد نظر قرار داد، حتما باید بعد از تغذیه شست و شو گردد. این نوع فضانگهدارمانند دندانهای مصنوعی می باشد. وقتی که از این وسیله درمانی درون دهان استفاده نمی شود، درون آب قرار دهید. معمولا این وسیله در کودکان بزرگتری که چند دندان خود را از دست داده اند، به کار می رود.

 فضا نگهدار ثابت

گروه دیگر فضا نگهدارها عبارتند از نوع ثابت. فضانگه دارهای ثابت با استفاده ازیک سری چسب مخصوص، درون دهان کودک و در جای خالی دندان از دست رفته قرار می گیرند. به دلیل استفاده از چسب، این وسایل ثابت می گردند و دیگر قادر به جابجایی نمی باشند. استفاده از نگهدارنده های ثابت بیشتر مناسب دندانهای خلفی از دست رفته می باشد.

یک و دوطرفه

یک نوع طبقه بندی برای این نوع فضانگه دارها در برخی منابع مشاهده می گردد که بر اساس نحوه قرارگیری آنها در بین دندانها می باشد. این طبقه بندی به شرح ذیل می باشد:

یک طرفه

 این وسیله پس از قرار گرفتن در بین دندانها ازیک طرف فیکس می گردد.

دو طرفه

 این نوع فضانگهدارها وقتی در قوس دندانی و در جای خالی دندان از دست رفته قرار می گیرند، از دو طرف به دندانهای کناری فیکس می گردند.

انواع فضانگهدار

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که انواع مختلفی از این وسیله درمانی وجود دارد. به طوری که انتخاب مورد مناسب برای انواع شرایط دهانی و دندانی بر عهده متخصص ارتودنتیست می باشد. یک نوع دیگر طبقه بندی برای این درمان وجود دارد که بیشتر بر اساس محل و نحوه قرار گیری در دندانها می باشد. از جمله پر کاربردترین این گروه عبارتند از:

فضا نگهدار ثابت باند و حلقه

جنس این گروه از سیم فولادی ضد زنگ میبا­شد. این وسیله توسط باند ارتودنسی درون دندانها فیکس می گردد. به طور کلی باند ارتودنسی  در این درمان، زمینه ساز رشد دندان­های دائمی بدون انسداد می باشد. معمولا در مواردی که یک یا چند دندان آسیای کودک در یک قوس دندانی از دست رفته باشد، این گروه وسیله توصیه می­شود.

قوس نگهدارنده زبانی

این گروه فضا نگهدارها برای حفظ دندان­های پشتی در دو طرف فک، توصیه می شود.

قوس ترانسپلاتال

این فضا نگهدار با نصب بر روی فک بالا، توسط سیم به دندان­های مجاور وصل می گردد.  فضا در هر دو طرف قوس دندان با استفاده از این وسیله درمانی محفوظ می گردد.

فضا نگهدار دیستال شو

این نگهدارنده بر روی اولین دندان آسیا نصب می گردد. همین مسئله موجب رشد اولین دندان مولر دائمی بدون هیچ گونه مشکلی می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]