ارتودنسی دندان از جمله درمانهای دندانپزشکی زیبایی می باشد. این درمان یکی از برترین درمانها برای اصلاح ناهنجاریهای فک می باشد. البته این درمان معایبی دارد که بسیاری از افراد به دلیل این موارد تمایل چندانی برای این درمان ندارند. از جمله این موارد می توان به مدت زمان طولانی دوره درمان و وجود براکت ها بر روی دندان که نمای نازیبایی به دندانها می دهد اشاره نمود. در علم ارتودنسی یک راه برای این مشکل ابداع گردیده به نام ارتودنسی لینگوال. در این مطلب به بررسی این درمان از دیدگاه دکتر الهه صادقی می پردازیم.

ارتودنسی لینگوال

این درمان به نامهای ارتودنسی لینگوال، نامرئی، پشت دندانی و زبانی هم نامیده می شود. در این متد درمانی براکت ها و بریس های ارتودنسی بصورت مخفی می باشد. این حرف بدین معنی است که، این درمان داخل دهان انجام می پذیرد. طی این درمان هیچ بریس و براکتی درون دهان فرد مشاهده نمی گردد. مگر آنکه به دهان فرد بیش از حد دقت نمایید.

کاربرد

ارتودنسی نامرئی برای درمان و اصلاح چند مشکل مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله:

• برای صاف و مرتب کردن دندانها
  • رفع انواع اشکالات دربین دندان ها
  • رفع فاصله بین دندانها
  • رفع تراکم زیاد دندانها

ارتودنسی نرمال و نامرئی

• این دو نوع ارتودنسی هر دو برای رفع مشکلات و ناهنجاریهای دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طول دوره این درمانها معمولا بین یک و نیم تا سه و نیم سال زمان نیاز دارد.

هردو این درمانها از نظر تجهیزات کاملا شبیه به یکدیگر می باشند. فقط ارتودنسی نامرئی تجهیزات دورن دهان و پشت دندانها نصب می گردد

ارتودنسی دهانی

این نوع ارتودنسی از ارتودنسی های ثابت می باشد. بدین معنی که متحرک نمی باشد و نمی توان آنها را از هم جدا نمود. این ارتودنسی ها فشار زیادی به دندانها وارد می کند. بخاطر فشار بالایی که این درمان به دندانها و فک ها وارد مینماید، سریعتر از سایر درمانهای ارتودنسی نتیجه می دهد. شدید ترین کج شدگیها و بهم ریختگی ها را هم می توان با این متد ارتودنسی رفع نمود.

ارتودنسی و التهاب لثه

در طی درمان ارتودنسی فشار زیادی به دندانها وارد می گردد. بهمین دلیل معمولا این درمان با التهاب بافتهای اطراف دندان و لثه همراه می باشد. این مسئله دردناک می باشد. درارتودنسی لینگوال با وجود فشار وارده بیشتر، به علت اینکه سبک قرار گرفتن بریس ها متفاوت می باشد، آسیب کمتری به لثه ها وارد می گردد.

عوامل موثر بر درمان

این درمان هم یکی از موارد درمان ارتودنسی می باشد. بنابراین مانند سایر روش ها عوامل زیادی باعث تغییر مدت درمان می گردد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• سن فرد متقاضی
  • شدت مشکلات دندانها
  • مهارت متخصص
  • نوع ناهنجاری
  • نیاز و یا عدم نیاز به درمانهای جانبی

این درمان با توجه به موارد ذکر شده در بالا معمولا بین 18 تا 40 ماه طول می کشد.

مزایای ارتودنسی نامرئی

در بالا به برخی از مزایای درمان ارتودنسی لینگوال اشاره نمودیم. از جمله این موارد می توان به

• نامرئی بودن درمان.
  • ثابت بودن آن .
  • کاربردی تر از ارتودنسی های متحرک .
  • برای تصحیح تمامی دندانها پیشنهاد می شود.
  • رفع فاصله در دندانهای با میزان زیاد کج بودن .
  • کمتر بودن صدمات به بافتهای دهان.
  • کمتر بودن میزان التهاب.
  • دردناک بودن کمتر.