آشنایی با پریودونتیت

احتمالا تا کنون اسم بیماری پیوره و پریودنتیت به گوشتان خورده است. ولی این بیماری چیست و چگونه به بدن آسیب می رساند. در حین این بیماری دندانها معمولا کاملا سالم می باشند ولی در اثر بیماری پیوره لق می شوند و یا مشکلات دیگری به آنها وارد می گردد. در این مطلب به بررسی این بیماری از دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه می پردازیم.

پریودنتیت چیست

بر خلاف تصور عموم دندانها مستقیما به استخوان فک نچسبیده اند. دندانها از طریق الیافی به نام پریودنتال لیگامنت و یا الیاف نگهدارنده دندان به استخوانهای فک متصل می گردند. به مجموعه این الیاف، لثه، استخوان فک که دندانها بر روی آن قرار می گیرند بافتهای نگهدارنده دندان و یا بافتهای اطراف دندان (Periodontal tissue )گفته می شود.در صورتی که این بافتها دچار مشکلی گردندپیوره و یا پریودتیت گفته می شود. این بیماری یکی از دلایل عمده از دست دادن دندان در افراد مختلف می باشد.

علائم پریودنتیت

مهم ترین علائم پیوره عبارتند از

قرمزی و تورم لثه.

خونریزی .

خروج چرک.

بوی بد.

لق شدن.

افزایش لقی یک یا چند دندان.

ایجاد فاصله بین دندانها.

جدا شدن لثه از دندان .

عمیق شدن شیار بین لثه و دندان.

تحلیل لثه.

درد مبهم و خارش دار بین دندانها.

لزوم معاینات منظم دندانپزشکی

به طور کلی بیماریهای لثه در مراحل اولیه درد خاصی ندارند ولی به تدریج پیشرفت می نماید. به دلیل همین بدون درد بودن معمولا بیمار متوجه پیشرفت تدریجی آن نمی گردد. برخی مواقع شیار لثه ای بخاطر شدت گرفتن پیوره و عفونت عمیق می شود و بیماری پیشرفت می نماید. در این حال در برخی موارد ممکن است لبه لثه در محل خود طبیعی به نظر برسد. بهمین دلیل فرد درد را احساس می کند ولی متوجه پیشرفت بیماری نمی گردد. بهمین دلایل توصیه می شود که برای حفظ و سلامت لثه و دندانها بهتراست معاینات منظم دندانپزشکی صورت پذیرد.

عامل مولد پیوره

مهمترین عامل ایجاد کننده بیماری پیوره در افراد مختلف، میکروبها و باکتریهای موجود در محیط دهان می باشد. این باکتریها اغلب بصورت یک لایه بیرنگ و چسبنده بر روی سطح دندان و لثه تجمع می یابند. این لایه بدون رنگ حاوی خرده های غذا و بزاق می باشد و به دندان می چسبد. به این لایه حاوی میکروبها، جرم دندان گفته می شود.

سیر بیماری پریودونتیت

یکی از نتایج عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بوجود آمدن جرم دندانها می باشد. یکی از بارزترین نتایج حاصله از جرم دندان التهاب لثه می باشد. اگر التهاب لثه طولانی گردد، عفونت به بافتهای عمقی تر همچون استخوان لانه دندانی و همچنین بافتهای نگهدارنده دندان سرایت می نماید. همین مسئله منجر به تحلیل استخوان نگهدارنده دندان و الیاف نگهدارنده دندان می گردد. نتیجه این امر هم لقی و از دست رفتن دندانها می باشد.

پیشگیری از بیماری پیوره

مهمترین راهکارها برای پیشگیری از این بیماریها عبارتند از

تمیز کردن دندانها توسط مسواک.

تمیز کردن دندانها توسط نخ.

تمیز کردن دندانها توسط خمیر دندان .

مراجعات منظم هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک .

آیا بیماری پریودونتیت مسری است؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا بیان نمودیم می توان گفت که ابتلا به این بیماری نتیجه عدم رعایت بهداشت توسط خود فرد می باشد. این مسئله نشان می دهد که این بیماری قابل سرایت نمی باشد. البته توصیه می گردد که با توجه به این مسئله که این بیماری غیر مسری می باشد، سعی کنید هرگز از وسایل بهداشتی دیگران استفاده ننمایید.

درمان چیست؟

به طور کلی درمان انتخابی برای رفع مشکل پیوره به شدت بیماری لثه بستگی دارد.

در مراحل ابتدایی این بیماری با یک جرم گیری ساده مشکل از بین می رود.

در مراحل پیشرفته تر فقط با جرم گیری مشکل بر طرف نمی شود. بلکه نیاز به به کورتاژ و حتی جراحی لثه می باشد.

جراحی لثه:

برای جراحی لثه، دندانپزشک بعد از بی حس نمودن لثه، لثه برش داده می شود. سپس بافتهای آلوده و مشکل دار برداشته می شود. علاوه بر آن سطح ریشه دندان صاف می گردد. و در نهایت فرم لثه و استخوان تصحیح می گردد. در نهایت لثه به جای خود بر گردانده می شود و بخیه می گردد. سپس یک خمیر مخصوص بر روی آن قرار داده می شود. این خمیر به منظور محافظت از ناحیه عمل به مدت یک هفته بر روی آن قرار داده می شود.