آشنایی با پریودونتیت – پارت دوم

در مطلب آشنایی با بیماری پیوره و پریودنتیت برای شما توضیحاتی را در رابطه با بیماری پریودنتیت بیان نمودیم. در این مطلب به بررسی یک سری نکات دیگر در رابطه با این بیماری به ظاهر ساده ولی به شدت خطرناک می پردازیم. این را بدانید که عفونت لثه می تواند از طریق رگهای خونی وارد سیستم خونرسانی بدن گردیده و موجب بروز مشکلات متعدد فراوانی برای افراد مختلف می گردند. در این مطلب به بررسی این بیماری از دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه می پردازیم.

عود بیماری لثه

مهمترین نکته در درمان بیماری پریودنتیت یا پیوره کنترل و حذف عوامل بیماریزا می باشد. این کار هم با استفاده از رعایت کامل بهداشت دهان و دندان مهیا می گردد. اگر به توصیه های داده شده در این خصوص عمل نگردد، ممکن است مجددا پلاک میکروبی بر روی دندانها تجمع یابد.

بافتهای اطراف دندان

قبلا به این مسئله اشاره نمودیم، دندانها با استفاده از الیافی به نام پریودنتال لیگامنت به استخوان های نگهدارنده آنها وصل میگردد. به مجموعه استخوانهای نگهدارنده، پریودنتال لیگامنت و لثه، بافتهای اطراف دندان گفته می شود. وظیفه این بافتها تغذیه و نگهداری دندان های انسان می باشد.

علائم بیماری آماس لثه چیست؟

هر گونه خونریزی در دهان نشان دهنده آماس لثه نمی باشد. بیماری آماس لثه علاوه بر خونریزی یک سری علائم دیگر هم دارد. مهمترین این علائم عبارتند از:

• خونریزی لثه به هنگام مسواک زدن.

• خونریزی لثه در حین معاینات دندانپزشکی.

• تغییررنگ لثه به سمت قرمز.

• جدا شدن لثه از دندان.

• تورم و یا زیاد شدن عمق شیار بین لثه و دندان.

• احتمال بو و طعم بد دهان.

• درد معمولاً وجود ندارد.

• معمولا با معاینه رادیوگرافیک تحلیل استخوان نیز دیده نمی شود.

لثه سالم چه خصوصیاتی دارد؟

لثه سالم دارای یک سری ویژگیهای خاصی می باشند. رایج ترین این ویژگیها عبارتند از:

• قوای محکم.

• به صورت کامل به استخوان چسبیده است.

• محل اتصال لثه سالم و دندان کاملا صاف و تیز می باشد.

• رنگ لثه سالم صورتی می باشد.

علت ایجاد بیماری لثه چیست؟

مهمترین عامل بروز بیماری لثه، جرم دندان می باشد. پلاک میکروبی در کنار لثه با تجزیه مواد غذایی و ایجاد مواد سمی به لثه آسیب می رساند. هر چه مدت زمان قرار گیری پلاک دندان بر روی لثه بیشتر باشد، مدت زمان تزریق این مواد سمی به لثه بیشتر می گردد. در نتیجه میزان آسیب لثه بیشتر می گردد. جرم دندان پس از تشکیل شدن و رسوب نمودن بر روی دندان، سطح ناصاف و خشنی بر روی دندانها ایجاد می نمایند. این سطح خشن باعث تجمع بیشتر پلاک بر روی دندانها می گردد. در نتیجه در صورت بروز بیماری لثه، وخامت آن را شدت می بخشد.

نشانه های بیماری درآغاز بیماری لثه

• لثه قرمز رنگ

• تورم در لبه های تیز لثه

• بروز برجستگی بر روی لثه

• شل شدن لثه

• خونریزی در حین مسواک زدن

بیماری لثه در مرحله ژنژیویت

بعد از گذشت مدت زمانی از آغاز بیماری لثه، فرد بهداشت دهان و دندان را کمتر انجام می دهد. بهمین دلیل بیماری لثه شدیدتر می گردد. در این حالت لثه دچار التهاب و یا ژنژیویت می گردد.

تحلیل لثه

در صورت عدم درمان التهاب لثه ، یک سری موارد رخ می دهد که به اختصار به آن تحلیل رفتن لثه می گویند. در این حالت لبه های لثه به طرف ریشه دندان کشیده می شوند. بدین معنی که بیماری بافت لثه را کاملا در بر گرفته و به نواحی زیرین آن سرایت می نماید. در نتیجه این امر ممکن است استخوانهای نگهدارنده دندان آلوده شده و تحلیل روند. در نهایت دندانها لق می گردند و از دست می روند.