شماره تماس : 02122016608

آشنایی با دستگاه واتر پیک

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

از اصولی ترین توصیه هایی که همه دندانپزشکان متفق القول بر روی انجام آن بشدت تاکید دارند، رعایت بهداشت دهان و دندانها می باشد. همین امر باعث شده است که در بازار انواع وسایل و متد یافت گردد. یکی از جدیدترین این متد که در بازار ها موجود می باشد عبارت است از واترپیک. در ادامه به بررسی این دستگاه از دیدگاه دکتر الهه صادقی ایمپلنتولوژیست در زعفرانیه تهران می پردازیم.

واترپیک

معمولا توصیه می گردد که پس از مسواک زدن، با استفاده از نخ دندان تمامی مواد غذایی باقی مانده بین دندانها را تخلیه نمایید. برخی افراد بنا به دلایل متعدد همچون درمان ارتودنسی و یا ابتلا به انواع بیماریهای لثه قادر به استفاده از نخ دندان نمی باشند. برای این افراد دستگاه واتر پیک ابداع گردیده است. نام دیگر این دستگاه عبارت است از نخ دندان کشیدن با آب.

مکانیزم کار دستگاه واتر پیک

برای آگاهی از مکانیزم کار دستگاه واتر پیک می توان به اهمیت جریان آب در این دستگاه اشاره نمود. دستگاه واترپیک با استفاده از جریان آب، فضای بین دندانها را تمیز می کنند. مواد غذایی گیر کرده بین دندانها با استفاده از جریان مناسب آب که توسط خود شما می تواند تنظیم گردد، از بین دندانها خارج می گردد.

در دستگاه واتر پیک بخاطر اینکه جریان آب با فشار معینی به دندانها و لثه ها برخورد می کند، نه تنها فضای بین دندانها را تمیز میکند، بلکه موجب ماساژ لثه ها نیز می گردد. این امر به سلامت لثه ها نیز کمک می کند. با استفاده از جریان آب قابل تنظیم توسط دستگاه واتر پیک، از ورود آسیب به لثه ها و دندانها که در نخ دندان مشاهده می گردد، خبری نیست.

چه کسانی نیاز به استفاده از واتر پیک بجای نخ دندان دارند؟

چندین گروه از افراد وجود دارند که دندانپزشکان به آنها توصیه می نمایند، به جای نخ دندان از واتر پیک استفاده کنند.

این درمان مناسب ترین گزینه برای بهداشت دهان و دندان افرادی است که ارتودنسی ثابت انجام داده اند. این افراد به سختی می توانند از نخ دندان استفاده نمایند. نخ دندان بخاطر وجود سیم تنظیم کننده براکتهای ارتودنسی نمی تواند کارایی لازم را برای این کار داشته باشد.

گروه دیگری که استفاده از واترجت به آنها توصیه می گردد، عبارتند از افرادی که از درمانهای بریج و پروتز ثابت استفاده می نمایند. معمولا بخاطر دشوار بودن نخ دندان کشیدن برای این افراد، استفاده از نخ دندان خیلی کم مشاهده می گردد.

سومین گروه برای استفاده از واتر پیک ، افرادی هستند که از درمانهای دندانپزشکی زیبایی همچون کامپوزیت دندان و لمینت دندان در زعفرانیه بهره مند هستند. برای این افراد تمیز نمودن فضای بین لثه و روکش بسیار مهم می باشد. بهمین دلیل استفاده از واترپیک به آنها توصیه می شود.

مزیتهای واتر پیک

به طور خلاصه مزیتهای این درمان عبارتند از:

  • تمیز نمودن فضای بین دندانها
  • تمیز نمودن فضای بین لثه و روکش ها
  • قابل استفاده برای افرادی که نمی توانند از نخ دندان استفاده نمایند
  • ماساژ لثه ها
  • کمک به بهداشت دهان و دندان
  • قابلیت تنظیم فشار آب خروجی از دستگاه

معایب دستگاه

بزرگترین مشکل این دستگاه تاکنون، نیاز این دستگاه برق می باشد. انواع مختلفی ازاین دستگاه در بازار موجود می باشد. ولی همگی نیاز به برق دارند. این بدین معنی است که در صورتی که برقی نباشد نمیتوان از این دستگاه استفاده نمود.

نحوه استفاده از واترپیک

پروسه استفاده از دستگاه بسیار ساده می باشد. این پروسه عبارت است از:

  • در اولین مرحله مخزن دستگاه باید آب نماییم.
  • در مرحله دوم دستگاه را به برق می زنیم و فشار آب خروجی از دستگاه را تنظیم مینماییم.
  • سر خود را به سمت سینک خم می نماییم.
  • در نهایت دندانهای خود را با استفاده از سری دستگاه تمیز می نماییم.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]