شماره تماس : 02122016608

معمولاً در جامعه‌ی ما ارتودنسی به معنای ردیف کردن دندانها به منظور زیبایی است. در واقع این رشته دامنه فعالیت گسترده و وسیع تری را دارد. ارتودنسی شاخه‌ای از علم دندان پزشکی است که هدف آن برقراری رابطه درست بین تمامی ساختمان‌های صورت و تصحیح روابط نادرست بین آنهاست. مسئولیت اصلی ارتودنسی پیشگیری از ایجاد تغییرات نادرست در ساختمان های صورت است. این کاربا تشخیص پیشگیری یا جلوگیری ازانواع ارتباط های ناصحیح دندانها و ساختمان‌های اطراف آنها انجام می گردد. بدیهی است که روابط نادرست ساختمان‌های صورت با یکدیگرعلاوه بر زیبایی، درتنفس، تکلم و تغذیه نیز ممکن است اختلال ایجاد کنند.

بهترین زمان ارتودنسی

زمانی که ساختمان های صورت در حال رشد و نمو هستند، اصلاح روابط آنها معمولاً با هدایت صحیح روند رشد آنها انجام می گردد. بنابراین در این زمان راحت تر و ساده تر است و به زمان کمتری نیاز دارد. از طرفی میزان موفقیت های درمان‌های ارتودنسی در این دوره بیشتر است. بعد از کامل شدن رشد و شکل گرفتن روابط ساختمان های صورت با یکدیگر در صورتی که این روابط درست باشد، تصحیح این روابط کاری به مراتب سخت تر و نیازمند به انرژی بیشتر به همراه با میزان موفقیت درمان کمتر می باشد.

بهترین سن مراجعه جهت معاینه ارتودنسی هنگام رویش دندان های دائمی است . اکثردرمان‌های ارتودنسی که در آن ها نیاز به تصحیح روابط اسکلتی فک باشد، بهتر است در دختر بچه ها قبل از ۱۳ سالگی در پسر بچه ها قبل از ۱۵ سالگی انجام شود. به هرحال والدین باید توجه داشته باشند که هرگاه ناهنجاری های قابل توجهی درفک و دندانهای کودک مشاهده نمودند و یا کودک آنها دچارعادات غلط نظیرمکیدن انگشت شست میباشد، باید هرچه زودتر متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند.

چگونه از ابتلا به ناهنجاری‌های فک و صورت پیشگیری کنیم

اگر چه ژنتیک نقش مهمی در ایجاد ناهنجاری های صورت و فک دارد. با رعایت موارد زیر می توان تا حد زیادی از این ناهنجاری‌ها جلوگیری نمود.

اهمیت دادن به دندانهای شیری و مراقبت از آنها

بی توجهی به دندان های شیری باعث از دست رفتن زود هنگام این دندانها و رویش نادرست دندان های دائمی می شود. بعد از رویش دندان‌های شیری باید کودک را جهت مسواک کردن دندان هایش کمک کنید. بهتر است والدین برای این کار دندانهای کودک را مقابل آینه مسواک کنند. تا کودک طریقه مسواک کردن صحیح را یاد گیرد. اگر کودک اصرار دارد که خودش دندان‌هایش را مسواک کند. والدین باید همزمان با کودک دندان هایشان را مسواک کنند تا کودک روش مسواک کردن را یاد بگیرد. بهترین سن مراجعه جهت معاینه ارتودنسی هنگام رویش دندان‌های دائمی جلومی باشد.

مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشک

مشاوره با دندانپزشک به خصوص بعد از رویش اولین دندان های دائمی می تواند از ابتلا به بسیاری از ناهنجاری های فک و صورت جلوگیری کند.

جلوگیری از ایجاد عادت های غلط در کودک

بعضی از عادت های غلط کودکان عبارت است از

  • مکیدن انگشت
  • فشردن زبان به طرف جلو
  • مکیدن یا جویدن لب
  • جویدن ناخن

در مورد چگونگی ایجاد ناهنجاری‌ها در اثر این عادت‌ها مختصری توضیح می دهیم.

مکیدن انگشت شست یا انگشتان دیگر یکی از عادت‌های است که در زمان نوزادی ممکن است در کودک وجود داشته باشد. در چنین عملی نوزاد ممکن است نشانگر گرسنگی و اخطاری به والدین جهت توجه به تغذیه باشد.  باقی ماندن این عادت بعد از دو یا سه سالگی می‌تواند عامل پیدایش تغییرات دائمی در استخوان و دندان‌های فک بالای کودک باشد. بعضی از کودکان در زمان رویش دندان هایشان دوست دارند انگشتان یا دست خود را داخل دهان ببرند. چون فشار روی لثه در زمان رویش دندان ها باعث آرامش کودک میشود. می توان از وسایل بهداشتی که به عنوان دندان گیر وجود دارد، استفاده نمود. تا مکیدن انگشت را برای کودک عادت نشود.

در اثر فشار مداوم انگشت روی دندان ها و استخوان سقف دهان، این ناحیه به طرف بالا متمایل شده و به تدریج فاصله آن از فک پایین بیشتر می‌شود. همچنین دندان های پیشین فک بالا بیرون رفته . دندانهای پیشین فک پایین به سمت داخل منحرف می شود. بین دندانهای فک بالا و پایین فاصله ایجاد می‌شود. به طوری که فک بالا و دندانها در ناحیه جلوی دهان به هم نمیرسند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]