شماره تماس : 02122016608

پروسه بازسازی تاج دندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

بارزترین نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان ودندان پوسیدگی دندان می باشد. ممکن است این پوسیدگی به حدی گسترش یابد که دیگر با ترمیم خرابی دندان نتوان مشکل را رفع نمود. در این حالت باید تاج دندان را بازسازی نمود. این حرف بدین معنی است که باید یک روکش کامل از دندان ساخته شود. در این مطلب به بررسی پروسه بازسازی تاج دندان در کلینیک دکتر الهه صادقی ایمپلنتولوژیست در زعفرانیه تهران  می پردازیم.

تاج دندان چیست؟

در مطلب آناتومی دندان به این نکته اشاره نمودیم که دندانها از دو بخش ریشه و تاج دندان تشکیل شده اند. ریشه بخشی از دندان می باشد که درون لثه قرار دارد و حاوی رگهای خونی و عصبی می باشد. تاج دندان بخشی از دندان می باشد که بر روی ریشه قرار دارد و در معرض دید می باشد. این قسمت در معرض موارد متعددی همچون ضربه دیدن، پوسیدگی، مواجهه با انواع میکروبها و تغییر رنگ و سایر مواردی این چنینی می باشد.

تاج دندان مصنوعی

 در قدیم برای این کار از فلزات رنگی همچون نقرع و طلا استفاده می گردید. اما امروزه با پیشرفت علم انواع مواد همچون پرسلن، سرامیک، چینی و این قبیل مواد جایگزین این فلزات گردیده اند. این تاج دندانهای مصنوعی جایگزین قسمت های از دست رفته بالای دندان می باشد. این درمان وقتی انجام می پذیرد که به علت آسیب بیش از حد، ساختار کافی برای ترمیم دندان وجود نداشته باشد ولی در عین حال ریشه دندان سالم باشد. نام دیگر تاج دندان،  روکش دندان هم گفته می شود.

چه زمانی نیاز به بیلداپ دندان داریم؟

بازسازی و درمان ریشه به ظاهر یک درمان ساده می باشد. در حالی که این درمان از جمله مهمترین درمانهای دندانپزشکی محسوب می گردند. به طور کلی وقتی دندان بیش از حد آسیب ببیند میتوان دندان را با استفاده از درمان بیلدآپ دندان احیا نمود. بعبارت دیگر وقتی دندانی به علل مختلفی همچون پوسیدگی و یا شکستگی در حال از دست دادن بافت و نسج دندانی باشد، بهترین زمان برای انجام این درمان می باشد. برای درمان بیلداپ در ابتدا دندان پزشک درمان ریشه را انجام می دهد. سپس بازسازی تاج دندان را با استفاده از درمان بیلداپ انجام می دهد.

نحوه بازسازی تاج دندان در دندانپزشکی ترمیمی

در بالا اشاره نمودیم که ازمتد مختلفی برای بازسازی تاج دندان در دندان پزشکی ترمیمی استفاده می گردد. انتخاب بهترین گزینه برای رفع این مشکل بر عهده دندانپزشک می باشد. دندانپزشک شرایط دندان فرد، لثه بیمار و موارد  دیگر را بررسی می نماید. و با توجه به معاینات خود از درمانهای متعدد استفاده می نماید.

از مهمترین روش ها:

  • روکش دندان
  • بیلداپ

انواع متد بازسازی تاج دندان

پس از درمان ریشه دندان، دندانپزشکها برای ترمیم تاج دندان معمولا از دو روش درمانی استفاده می نمایند.

ترمیم با پروتز یا روکش

اگر ساختار دندان به علت پوسیدگی بیش از حد و یا حتی شکستگی تا حد زیادی از بین رفته باشد. به گونه ای که دیگر نتوان دندان را ترمیم نمود از این درمان استفاده میکنند. در این حالت  نمیتوان دندان را پر نمود. بهمین دلیل با استفاده از روکش دندان اقدام به درمان بیماران می نمایند.

ترمیم با بیلداپ

اگر آسیب دندان به حدی باشد که بتوان بخش پوسیده دندان را با مواد ترمیمی جایگزین نموداز این متد درمانی استفاده می گردد. در این روش معمولا دندان فرد تا حد زیادی سالم می باشد.

درمان تاج دندان

 اگر پوسیدگی و یا شکستگی مینای دندان تا حد زیادی از بین رفته باشد دندانپزشک باید تاج دندان را با متد مختلف درمان نماید. در بالا اشاره نمودیم گاهی اوقات بسته به شرایط بیمار دندانپزشک استفاده از درمان روکش دندان را توصیه می نماید. و در برخی مواقع با استفاده از انواع مواد مختلف دندان را پر می نماید. یا بعبارت دیگردندانرا ترمیم می نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]