شماره تماس : 02122016608

نکاتی درباره کامپوزیت دندان

( کلینیک دندانپزشکی دکتر صادقی )

 کامپوزیت دندان در زعفرانیه  یکی از برترین متد موجود در دندانپزشکی زیبایی می باشد. کابرد اصلی این درمان برای اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخند هالیوودی می باشد. البته برای موارد دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به بررسی یک سری نکات درباره این درمان از دیدگاه خانم دکتر الهه صادقی می پردازیم.

 کامپوزیت چیست

یکی از بیماریهای شایع دهان ودندان که عمده دلیل آن عدم رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد پوسیدگی دندان می باشد. درمانهای مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارند. یکی از بهترین درمانها برای این مسئله ترمیم دندان با کامپوزیت می باشد.  به عبارت دیگر کامپوزیت دندان، یک روش فوری از شاخه درمانهای دندانپزشکی زیبایی برای از بین بردن نقایص ظاهری دندان ها می باشد. طول عمر این درمان بسته به شرایط مختلف همچون نحوه زندگی و تغذیه شما و مراقبتهای بعد از درمان توسط شما از 4 تا 7 سال می باشد. در این روش درمانی- زیبایی، در مطب یا کلینیک و فقط در یک جلسه، لایه های کامپوزیت برای رفع نقایص دندانها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد کامپوزیت دندان

کلمپوزیت دندان یکی از متد دندانپزشکی زیبایی می باشد. معمولا برای رفع نواقص ظاهری دندان فرد و برای اصلاح طرح لبخند استفاده می گردد. این نقایص شامل موارد متعددی می گردند که برخی از مهمترین این موارد عبارتند از :

  • ترک خوردگی دندان
  • شکستگی و لب پر شدن دندانها
  • کج بودن دندانها
  • فاصله بین دندانها
  • بدرنگی دندانها

فاکتورهای موثر در طول عمرکامپوزیت

طول عمر و ماندگاری کامپوزیتهای دندان  به رعایت موارد متعددی بستگی دارد. از جمله مهمترین فاکتورهای موثر در طول عمرکامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نوع کامپوزیت مورد استفاده در درمان
  • میزان فشار وارده بر کامپوزیت
  • دندان قروچه
  • رعایت بهداشت دهان ودندان توسط فرد
  • نوع رژیم غذایی و نحوه تغذیه فرد
  • محیط زندگی فرد

بهترین مارک کامپوزیت دندان در ایران چیست؟

همانگونه که گفته شد انواع مارکها و برندهای کامپوزیت در بازار وجود دارد. اکثر کامپوزیتهایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیتهای آمریکایی و ژاپنی می باشند. این کامپوزیتها دارای قیمت وکیفیت متفاوتی می باشند. هر کدام از این نوع کامپوزیتها برای دندانهای مختلفی به کار می روند. از جمله برندهای مطرحی که در ایران به کار می روند عبارتند از : Kuraray، Geanial و Gradia Direct .

این نکته را بدانید که برند خوب تاثیر زیادی در ماندگاری درمان شما دارد. ولی برای درمان خیلی خوب فقط برند خوب کامپوزیت دندان کافی نیست. مهارت و تجربه دندانپزشک هم تاثیر بشدت زیادی در درمان موفق و ماندگار دارد. چه بسا اگر دندانپزشک تجربه کافی نداشته باشد، بهترین برند کامپوزیت هم باشد، ممکن است نتوان کار دقیق و ماندگار از آن در آورد.

انتخاب کامپوزیت دندان با متد لایرینگ

هر روش درمانی ممکن است معایب و مزایای خود را داشته باشد. بعنوان مثال لمینت دندان تشکیل شده است از یک سری روکش سفید، براق و مقاوم. در صورتی که کامپوزیت کدر ومات می باشد. از سمت دیگر از نظر قیمت کامپوزیت دندان درمانی به صرفه  تر از لمینت می باشد. کامپوزیت دندان نسبت به لمینت مات تر می باشد. دانشمندان برای اینکه بتوانند این مشکل کامپوزیت را رفع کنند تا بتوان درمانی ارزانتر با همان براقی داشته باشند، یک متد درمانی جدید ابداع نمودند به نام کامپوزیت لیرینگ یا لایرینگ. به طور خلاصه در این روش مواد کامپوزیت به صورت لایه به  لایه برای ترمیم و زیبایی دندان مورد استفاده قرار می گیرد تا نزدیک ترین حالت به دندان طبیعی داشته باشد.

آماده سازی دندان به طور صحیح

مراحل آماده سازی پیش از قالبگیری دندان برای کامپوزیت به شدت مهم می باشد. معمولا برخی از بخشهای دندان باید تراشیده شود. یا سطح دندان صاف گردد. تراش دادن دندان برای دندانهای جلو آمده و یا لکه دار الزامی است. رفع مشکلات احتمالی دندان از دیگر موارد آماده سازی دندان می باشد. در صورتی که این آماده سازی به درستی انجام نگیرد درمان ناموفق خواهد بود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]