مسائل و مراقبتهای بعد از جراحی لثه

افراد بسیاری وجود دارند که بعلت زیاد بودن میزان لثه از نظر ظاهری دچار مشکل می باشند. برای ترمیم و بهبود ظاهر لثه های سالم راه حل های متعددی وجود دارد. یکی از رایج ترین این راهها، درمان تهاجمی جراحی لثه می باشد. البته این درمان برای موارد دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی همچون جلوگیری از آسیب به دندانها تحت تاثیر بیماریهای لثه و یا بر هم خوردن زیبایی لثه ای در افراد . در ادامه به بررسی برخی مسائل و مراقبتهای بعد از جراحی لثه از نظر متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقیمی پردازیم.

خمیر پانسمان

بعد از انجام جراحی لثه توسط پزشک یک سری موارد انجام می گردد. بعنوان مثال دندانپزشک جراح، لثه را بخیه می زند. بعد از بخیه لثه هم از یک خمیر مخصوص به نام خمیر پانسمان استفاده می گردد. خمیر پانسمان برای حفظ منطقه مورد جراحی، از تحریکات محیطی مانند دما و انواع باکتریها مورد استفاده قرار میگیرد. نکته مهم در مورد این خمیر ها این است که بیمار نباید آنرا دست کاری کند. از مکیدن آن باید خودداری نماید. اگر بخشی از این خمیر تیز و دردناک بود، بیمار حتما به دندانپزشک مراجعه نماید.

مسکن

معمولا درد بعد از جراحی لثه، خیلی زیاد نمی باشد. این درد معمولا به حدی می باشد که وقتی بی حسی از بین رفت، با مصرف داروهای مسکن نرمال مانند ژلوفن مشکل رفع می گردد.

فعالیتهای ممنوعه

بعد از جراحی لثه، تا حداقل دو هفته از انجام یک سری فعالیتها خودداری نمایید. از جمله این موارد می توان به فعالیتهای شدید بدنی و یا حمام آب گرم اشاره نمود.  نکته دیگر در این زمینه عدم استعمال دخانیات می باشد. به هیچ وجه بعد از جراحی سیگار نکشید.

تورم

معمولا بعد از جراحیهای لثه، بعلت تحریکات انجام شده، تا چند روز بعد از عمل تورم در ناحیه مشاهده می گردد. برای جلوگیری از بروز این مشکل و یا به حداقل رساندن آن، معمولا استفاده از کیسه آب یخ کمپرس انجام می پذیرد. این کار برای مواردی توصیه می شود که تورم در حد نرمال می باشد. اگر تورم در این ناحیه بیش از حد نرمال باشد و یا همراه با تب و علائم دیگر باشد، حتما به جراح مراجعه نمایید.

ضعف

یکی از نکاتی  که در برخی از بیماران بعد از جراحی مشاهده گردیده است، ضعف و تب و لرز خفیف می باشد. این عوارض معمولا در 24 ساعت بعد از جراحی دیده می شود. اگر حس نمودید این مسائل بیش از حد نرمال باشد حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. در غیر این صورت با کمی استراحت مشکل شما حل می گردد.

تغذیه

توصیه می گردد که در روز اول بعد از جراحی از غذاهای مایع و خنک میل بنمایید. حتی الامکان از غذاهای نرم که نیازی به جویدن و فشار وارد نمودن به دندان  ندارند استفاده نمایید. حتما برای جویدن از سمت فکی که پانسمان ندارد استفاده نمایید.

خوراکیهای ممنوع

در 2-3 روز اول بعد از جراحی، از خوردن و آشامیدن میوه ها، آب میوه و نوشیدنی های ترش مزه پرهیز نمایید. این خوراکیها معمولا باعث تحریك لثه، دندان و یا بروز درد می گردند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

درست است که رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن بصورت روزانه توصیه می گردد. در این مورد بعد از جراحی لثه توصیه می گردد که در روز اول از دهانشویه استفاده ننمایید. علاوه بر آن مسواک نزنید و یا از نخ دندان استفاده نمایید. این مسائل ممکن است منجر به تحریک زخم های حاصل از جراحی گردند.  پس از برداشتن پانسمان هم استفاده از دهانشویه باید بصورت پمپاژ بسیار کم دهانشویه  بهمراه مسواک زدن بشدت آرام توصیه می گردد. از وارد آمدن ضربه و فشار به لثه تا سر حد ممکن خودداری نمایید.