فواید بی حسی در دندانپزشکی

یکی از مواردی که در درمانهای دندانپزشکی بسیار مهم می باشد، درد نکشیدن بیمار در حین درمان می باشد. این کار از طریق بی حسی دندان در دندانپزشکی توسط متخصص انجام می پذیرد. این نوع بی حسی، یک بی حسی موضعی می باشد. و با استفاده از این مسئله بیمار در حین درمان هیچ گونه دردی را احساس نمی نماید.  در این مطلب به بررسی فرآیند بی حسی  دندان از دیدگاه دکتر الهه صادقی ایمپلنتولوژیست در زعفرانیه تهران می پردازیم.

مکانیزم عمل بی حسی دندانپزشکی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، بیهوشی ای که در دندانپزشکی به کار می رود، از نوع موضعی می باشد. مزیت این بی حسی نسبت به بیهوشی عمومی این است که فقط منطقه مورد درمان بی حس می گردد. بعبارت دیگر باعث بیهوشی کل بدن نمی گردد. مکانیزم عمل این پروسه درمانی از طریق متوقف نمودن جریان در اعصاب دندانها به صورت موقت می باشد. درباره این مکانیزم میتوان گفت که بعد از تزریق ماده بی حسی به اعصاب دندانها، این اعصاب دیگر سیگنالی را برای مغز ارسال نمی کنند. معمولا این بی حسی بسته به ماده بی حسی دندان مورد استفاده، بین 5 تا 15 دقیقه بعد از تزریق رخ می دهد.

در این مطلب، برای درک بهتر این موضوع، در مورد بیهوشی دندان، مزایا و مضرات ناشی از آن توضیحاتی را برای شما ارائه می دهیم.

درمان دندان در بیهوشی

فلسفه بی حسی دندانها در دندانپزشکی، به دلیل دردی است که بیمار هنگام پروسه درمان دچار آن می شود، می باشد. دندانپزشک قبل از انجام هر کاری برای درمان دندان آسیب دیده، به منطقه مورد نیاز به درمان بسته به شرایط مختلف در دوزهای مختلف داروی بیهوشی یا بی حس کننده تزریق می نماید. سپس بقیه مراحل درمان دندان آسیب دیده انجام می گیرد. مهمترین فایده این فرآیند درمانی، احساس نکردن هیچ گونه دردی در حین درمان می باشد.

تزریق ماده بیهوشی دندان درنزدیکترین بخش های کنار دندان آسیب دیده در لثه ها انجام می گیرد. بسته به نوع ماده، میزان تزریق و شرایط بدنی فرد، شدت و مدت اثر بیهوشی در منطقه دهان متفاوت خواهد بود. معمولا در این مدت، بیمار هیچ چیزی را در منطقه تزریق احساس نمی کند.

انواع بیهوشی مورد استفاده برای کشیدن دندان

بی حسی موضعی

پرکاربردترین نوع بیهوشی در دندانپزشکی، بی حسی موضعی می باشد. این نوع بیحسی بی خطر می باشد. این بیحسی از طریق تزریق انجام می گیرد. ماندگاری اثر این نوع بی حسی به اندازه ای است که درمان بر روی دندان انجام پذیرد. معمولا تا دو ساعت بعد از تزریق انجام می پذیرد. البته همانگونه که گفته شد ممکن است با توجه به شرایط و موارد مختلف که در بالا هم به آنها اشاره نمودیم،این مدت زمان بیشتر و یا کمتر گردد.

بیهوشی عمومی

در برخی از دندانپزشکیهای معتبر و با سابقه کاری بالا مجوز استفقاده از این نوع بیهوشی داده می شود. این بیهوشی زیر نظر متخصص بیهوشی در کلیمیک انجاممی پذیرد. کل بدن در این حالت بیهوش می گردد. این نوع بیهوشی برای جراحی ها و درمانهای طولانی مدت فک و دندان انجام می پذیرد. معمولا در افرادی که دچار ترس از دندانپزشک می باشند، در کودکان به دلیل اضطراب بالای آنها و در افراد معلول استفاده می گردد.

استفاده از گاز نیتروژن

یکی از متد مدرن برای بی حسی در کلینیک های دندانپزشکی استفاده از گاز نیتروژن می باشد. این متد معمولا برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بدن پس از استنشاق این گاز آرام می گردد. این نوع بیهوشی از بیهوشی کامل دارای عوارض و خطرات کمتری می باشد.

خطر بیهوشی برای زنان باردار

به طور کلی در دوران بارداری و بعضا شیردهی از تزریق مواد بیهوشی به مادر جلوگیری بعمل می آید. ولی به تازگی در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است. مواد بی حس کننده برای جنین کاملا بی  خطر می باشد. به عبارت دیگر دردی که یک بانوی باردار تحمل می کند به مراتب مضر تر از ماده بی حس کننده برای جنین می باشد. در ضمن مواد بیهوشی نوینی در بازار موجود می باشد که مناسب مادر ان باردار می باشد.

علاوه بر این روش های بیهوشی جدیدی ابداع گردیده است. طی یکی از این متد با استفاده از ابزار های مخصوص در نزدیک استخوان دندان، همان ناحیه ای که باید بی حس گردد،یک جریان عبور داده می شود. همین مسئله باعث می گردد که فرد هیچ دردی را در حین درمان احساس ننماید.به این تکنیک بی حسی الکترونیکی می گویند.