شماره تماس : 02122016608

فلورایدتراپی و فواید آن برای کودکان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

اولین مسکلی که بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان ودندان برای فرد رخ می دهد پوسیدگی دندان می باشد. مهمترین نتیجه پوسیدگی دندان بروز حفره درون دندان می گردد. پیشگیری از بوجود آمدن این حفره ها خیلی بهتر و راحت تر از درمان آن می باشد. بهترین زمان و درمان برای این درمان فلوراید تراپی در کودکی می باشد. در این مقاله این درمان را از دیدگاه متخصصین کلینیک  دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه تهران مورد بررسی قرار می دهیم.

فلورایدتراپی

فلوراید تراپی یکی از شیوه های درمانی ساده و ارزان قیمت ولی بسیار با اهمیت برای آینده کودکانتنان می باشد. با استفاده از این متد درمانی، دندانهایی محکم و مقاوم در برابر انواع مواد آسیب زننده همچون اسیدها به کودکانتان هدیه دهید. از مزایای این درمان به طور خلاصه می توان به دو مورد زیر اشاره نمود.

  • کاهش ریسک ایجاد حفره دندان
  • برطرف نمودن علائم اولیه پوسیدگی دندانها

نحوه انجام درمان

برای انجام این درمان، دندانپزشک یک لایه نازک از فلوراید را بر روی دندان کودک قرار می دهد. معمولا چون این درمان برای کودکان می باشد، این مواد با طعم خوب و دلچسبی می باشند. بهمین دلیل کودکان معمولا در این درمانها خیلی کم اذیت  می کنند. بعد از انجام این درمان کودک نباید تا حداقل 30 دقیقه هیچ چیزی بخورد یا بنوشد.

فلوراید چیست؟

تا بدینجا درباره فلوراید تراپی و مزیتهای آن صحبت نمودیم. ولی اصلا فلوراید چیست و به چه کاری می آید. فلوراید یک ماده معدنی می باشد که به صورت طبیعی در آب و مواد غذایی وجود دارد. البته میزان آن بسته به شرایط و محیط های مختلف کم و زیاد می گردد. این ماده باعث قوی تر و مستحکم تر شدن دندانها می گردد. فلوراید از بروز حفره دندان به میزان بسیار زیادی جلوگیری می نماید. اصلی ترین نقش این ماده در دهان  حفاظت و مستحکم نمودن مینای دندان می باشد.

موارد ایجاد کننده حفره دندان

موارد متعددی موجب این مشکل می گردند.  موارد زیر مهم ترین دلایلی هستند که خطر ابتلا به حفره را افزایش دهد:

  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • اختلال در خوردن غذا
  • بهداشت ضعیف دهان
  • عدم مراقبت از دندان ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • خشکی دهان یا کاهش بزاق
  • مینای دندان ضعیف

چه زمانی باید اولین ویزیت دندانپزشکی فرزند خود را تنظیم کنید؟

شاید بخواهید بدانید که مناسب ترین زمان برای ویزیت دندانپزشکی کودک شما چه زمانی است. معمولا توصیه دندانپزشکان یک سالگی کودک برای این زمان می باشد. این زمانی است که کودکتان دارای دندانهای شیری می باشد.

مزایای فلوراید تراپی

این متد درمانی دارای مزایای فوق العاده ای می باشد که با توجه به همین موارد به شما توصیه می گردد.

  • تقویت مینای دندان
  • جلوگیری از ایجاد حفره دندان
  • درمان حفره هایی را که شروع به شکل گیری کرده اند
  • کودک هنگام فلوراید تراپی هیچ گونه استرس یا اضطرابی را تجربه نمی کند.
  • این درمان، درمانی بدون درد و سریع است.

بهمین دلایل به والدینی که درباره سلامتی دهان و دندان فرزندان خود، نگران می باشند. توصیه می شود که با مشورت دندانپزشک مجرب، در سریع ترین زمان ممکن و قبل از بروز هر مشکلی، فرزندشان تحت درمان فلوراید قرار بگیرد.

سخن آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فلوراید یک ماده طبیعی می باشد.  یکی از منابع فوق العاده برای فلوراید، چشمه های آب طبیعی می باشند.  نوشیدن آب در منطقه هایی که حاوی فلوراید می باشند، یکی از بهترین راه های استحکام دندانها می باشد. نوشیدنی های الکلی، نوشابه ها، حتی آبمیوه های شیرین می توانند موجب پوسیدگی دندان شوند. آب حاوی فلوراید می تواند از دندان ها حافظت نماید.  همچنین کودک را سالم نگه دارد زیرا هیچ گونه کالری مضری ندارد.

البته اگر به چشمه های آب طبیعی دسترسی ندارید، نگران نباشید. می توانید از موارد جایگزین آن استفاده نمایید. یکی از بهترین این جایگزینها خمیر دندانهای حاوی فلوراید می باشد. با مسواک زدن روزانه دندانها با این خمیردندانها می توانید از بروز انواع مشکلات جلوگیری نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]