شماره تماس : 02122016608

صدمات وارده به دندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

بر اثر موارد متعددی ممکن است به دندانهای فرد بخصوص در کودکان صدماتی وارد گردد. این صدمات وارده به دندان بخصوص در کودکان بر روی سلامت روحی و جسمی فرد تاثیرات منفی زیادی می گذارد. اغلب موارد دندانهای جلویی در فک بالا که در برخی منابع به آنها دندانهای ثنایای بالایی نیز گفته می شود، دچار آسیب می گردند. در کودکان میزان این قبیل صدمات بیش از بزرگسالان می باشد. در این مطلب به بررسی این موضوع از  دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه  می پردازیم.

علل ضربه به صورت

صدمات وارده به دندان ممکن است بر اثر عوامل متعددی رخ دهد. مهمترین این موارد عبارتند از

  • زمین خوردن
  • ‌ورزش
  • سقوط از پله
  • ضربه به د‌هان هنگام آب خوردن از شیر آب
  • تصادف

ضربه به دندان

مهمترین علت صدمات وارده به ناحیه سر و صورت، وارد آمدن ضربه به دندان‌ها می باشد. این مسئله معمولا در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان بسیار رایج تر است. از نظر جنسیت هم درتمام سنین ضربه به دندانها در پسر‌ها شایع‌تر از دختر‌ها می‌باشد. از نظر آناتومی دهان، مواردی مانند جلو بودن دندان‌های بالا و باز بودن لب‌‌ها باعث تشدید این مسئله می گردند.

معمولا این مسئله در جوانان ورزشکار بخصوص ورزشهای رزمی و همچنین کودکان یک و نیم تا دوو نیم ساله زیاد رخ می دهد. معمولا کودکان در این سن شروع به راه رفتن می کنند. بهمین دلیل ممکن است بر اثر عدم تعادل به صورت آنها ضربه وارد گردد.

درمان دندانهای آسیب دیده

ممکن است دندان بصورت کامل بر اثر ضربه از جای خود در بیاید. در این حالت درمانی که انتخاب می گردد، کاشتن و پیوند زدن مجدد آن می باشد. البته این درمان فقط در صورتی موفقیت آمیز می باشد که بافتهای نگهدارنده دندان زنده نگه داشته شوند. این بدین معنی است که این بافتها زنده هستند. در صورت وارد آمدن ضربه به آنها ممکن است، آسیب های جدی ای ببینند. اگر این بافتها از بین بروند دیگر قادر به نگه داشتن دندان دردهان نمی باشند.

اقدامات اولیه لازم برای دندان‌های ضربه دیده

در بالا اشاره نمودیم که بنا به دلایل مختلفی ممکن است دندان شما از دهانتان خارج شود. برای بالا بردن درصد موفقیت درمانها برای صدمات وارده به دندان باید یک سری اقدامات اولیه انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

 آرامش خود را حفظ کنید.

به هیچ وجه دندان را دور نیندازید.

از هر گونه دستکاری سطح دندان خودداری کنید.

  • دندان را از قسمت تاج آن بگیرید. زیر شیر آب دستشویی بشویید . در صورت امکان آن را سرجایش در دهان فرد قرار دهید. هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

قرار دادن دندان در جای خود

 در صورت آسیب به دندانها و بیرون افتادن آنها، برای قرار دادن دندانها در جای خود باید یکسری نکات را مد نظر قرار دهید.

دقت کنید سطوح خارجی و داخلی دندان به طور صحیح قرار گیرد .

سطح خارجی دندان صاف و سطح داخلی یا زبانی گود می‌باشد. اگر در آن لحظه نمی توانید تشخیص دهید که کدام سمت درست می باشد، از شکل دندانهای کناری آن استفاده نمایید.

موقع قرار دادن دندانها از دستکاری محل دندان به طور جدی خودداری کنید.

پس از قرار دادن دندان در محل، کمی با ملایمت به لبه های لثه فشار آورید.

سپس یک تکه گاز یا پارچه مرطوب تمیز بر روی دندان قرار دهید. در این حالت باید با فشار دادن دندانها بر روی هم آن را ثابت در جای خود نگه دارند.

در انتها سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

اگر امکان قرار دادن دندان در جای خود نبود چه کنیم؟

 بنا به دلایل متعددی ممکن است، قادر به قرار دادن دندان در سر جای خود نباشید. در این حالت سریعا دندان را در یک لیوان شیر قرار دهید. به دندانپزشک مراجعه نمایید. ممکن است به شیر دسترسی نداشته باشید. در این حالت می توانید دندانها را داخل یک دستمال مرطوب شده با بزاق خود فرد قرار دهید. این نکته را بدانید که هرگز دندان آسیب دیده را درون دستمال خشک قرار ندهید. اگر این کار کنید، دستمال رطوبت بافت زنده دندان را می گیرد و آنرا از بین می برد.

.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]