شماره تماس : 02122016608

دلایل زرد شدن دندان

( کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه )

یکی از مهمترین اجزای صورت که در ظاهر فرد تاثیر بشدت بالایی دارد، لبخند فرد می باشد. مسئله ای که بشدت در این زمینه مهم می باشد، دندانها می باشند. داشتن دندانهای سفید و براق، یک دست و یکرنگ بشدت در زیبایی دندانها موثر می باشند. اما موارد متعددی می تواند در زیبایی این دندانها تاثیرات منفی ای داشته باشند. در این مقاله قصد داریم راجع به دلایل زرد شدن دندان و راههای رفع این مشکل از دیدگاه دکتر الهه صادقی می پردازیم.

علت زرد شدن دندان ها

بسیاری از انسانها فکر میکنند عدم مسواک زدن و استعمال دخانیات عوامل زرد شدن دندانها می باشد. این دو مسئله تاثیرات بشدت مهمی در این تغییر رنگ دارند. ولی در کل علل مختلف دیگری هم در این زمینه باید مد نظر قرار گیرند. مهمترین و رایجترین دلایل زرد شدن دندانها عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورت مسواک نزدن و رعایت نکردن سایر موارد بهداشت دهان و دندان، پلا کهای دندان تجمع می کنند. این تجمع یکی از دلایل مهم زردی دندانها می باشد.

مصرف دخانیات

استعمال انواع دخانیات از قبیل سیگار، قلیان، توتون و تنباکو موجب زردی دندانها می گردد.

افزایش سن

یکی از دلایل زرد شدن دندان ها افزایش سن می باشد. به طور کلی با افزایش سن لایه مینای دندانها ساییده می گردد و لایه عاج دندان پدیدار می شود. این لایه زرد رنگ می باشد.

ژنتیک

برخی افراد ممکن است به طور مادرزاد دندانهای زردی داشته باشند.

انواع بیماری ها

برخی بیماریها می توانند موجب زردی دندانها گردند. به عنوان مثال در صورت ابتلا به عفونت دندان در دوران بارداری احتمال زیاد مینای دندان جنین با مشکلاتی پدید می آیند و زرد رنگ می شود.

مصرف داروها

آنتتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین، داروهای فشار خون بالا از جمله مهم ترین داروهایی می باشند که میتوانند بر مینای دندان اثر بگذارند. این داروها بخصوص در کودکان زیر 8 سال موجب زرد شدن دندان ها می گردد.

برخی دهانشویه ها

دهانشویه هایی که موادی همچون کلرهگزدین دارند موجب زردی دندانها می شوند.

مصرف خوراکیهای رنگی

خوراکیهایی همچون نوشابه، چای، قهوه، غذاهای پر ادویه و ….از عوامل زردی دندانها می باشند. بنابراین با حذف ماده غذایی رنگی از رژیم غذایی می توانید ازمیزان زردی دندانها به این علت تا حد زیادی جلوگیری نمایید.

راههای بر طرف نمودن زردی دندانها

راههای مختلفی برای رفع زرد شدن دندانها می باشد. مهمترین و ساده ترین شیوه برای این مشکل یافتن علت عمده و حذف آن می باشد. راههای بسیار دیگری هم وجود دارد که در زیر چند مورد از رایج ترین آنها را برایتان آورده ایم.

  • مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور صحیح و طبق روش دندانپزشکان
  • کاهش مصرف برخی موادغذایی و نوشیدنی‌هایی که موجب زرد شدن دندان می شوند.
  • باندینگ دندان
  • روکش کردن دندان، لمینت و یا کامپوزیت دندان
  • استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
  • سفید کردن دندان، بلیچینگ و جرم گیری دندان توسط دندانپزشک
  • مصرف مواد سفیدکننده دندان با نسخه دندانپزشک
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]