شماره تماس : 02122016608

حساسیت به خمیردندان

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

بر اساس آمار، بیشترین علت ورود به دندانپزشکیها پوسیدگی دندانها می باشند. ساده ترین راه حل برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها رعایت بهداشت دهان ودندان می باشد. رایج ترین متد مورد استفاده برای این منظور مسواک زدن می باشد. ممکن است برخی افراد به برخی از خمیر دندانها حساسیت نشان دهند. در این مطلب به بررسی حساسیت به خمیردندان از دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی می پردازیم.

خمیر دندان

خمیر دندان ها مواد کمکی برای مسواک زدن می باشند. این مواد علاوه بر ایجاد حس خنکی و تازگی در دهان و همچنین از بین بردن بوی نامطلوب دهان در رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان نقش دارند. با توجه به مطالب گفته شده و همچنین استقبال مردم از این ماده، امروزه انواع برندها، رنگ ها و تاثیرات مهمی از این ماده در بازار موجود می باشد. در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر دندان در تمامی برندها یکسان می باشد. این برندها با استفاده از تغییر یک سری مواد فرعی موجب تغییر در رنگ، طعم و خواص خمیر دندان می گردند.

حساسیت به خمیردندان

معمولا ترکیبات خمیر دندان به صورتی انتخاب شده اند که تمامی افراد بدون کوچکترین مشکلی از آن استفاده نمایند. اما برخی افراد به دلیل بروز واکنش های شدید آلرژیک و نشان دادن حساسیت به خمیر دندان نمی توانند از این مواد استفاده نمایند. این افراد فقط باید از خمیردندانهای خاص که مخصوص این قبیل افراد می باشند استفاده نمایند. مواد تشکیل دهنده این قبیل خمیردندانها متفاوت از درمانهای دیگر می باشد.

عامل آلرژی در خمیردندان

در تشکیل خمیردندانها مواد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از این مواد میتوانند به عنوان عامل آلرژیک برای فرد عمل کنند. در بالا اشاره نمودیم که مواد افزودنی متعددی در انواع خمیر دندانها اضافه می گردند. این مواد افزودنی معمولا برای ایجاد طعم، رنگ، قابلیت تمیزی بیشتر و همچنین کمک کردن به هضم مواد غذایی و در کل مطلوب تر نمودن خمیر دندان برای استفاده به خمیر دندان اضافه می گردد.

برخی از این مواد افزودنی موجب بروز حساسیت به خمیردندان می گردند. بعضی از موادی که بیش از سایرین، به عنوان عامل آلرژیک شناخته شده اند عبارت‌اند از:

  • عصاره دارچین
  • فلوراید
  • ترکیبات آلومینیوم
  • پروپیلن گلیکول
  • پاپایین.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گردیده است. بر اثر نتیجه این تحقیقات در اکثر موارد، آلرژی به مواد شیمیایی مثل فلوراید و ترکیبات آلومینیوم اتفاق می‌افتد. اما در برخی افراد ممکن است که حساسیت به مواد طبیعی مثل دارچین و پاپایین هم دیده شده است.

 علایم آلرژی به خمیردندان

نشانه های زیادی برای وجود آلرژی به خمیر دندان مشاهده شده است.از جمله این موارد می توان به نشانه های زیر اشاره نمود.

  • وجود دانه‌های قرمز‌رنگ در اطراف دهان
  • وجود دانه‌های قرمز‌رنگ در گوشه‌های لب یعنی جایی که بیشترین تماس با خمیردندان وجود دارد.
  • بروز زخم‌های دهانی شبیه آفت پس از مسواک زدن
  • التهاب شدید لثه‌ها پس از مسواک زدن
  • التهاب دستگاه گوارش
  • التهاب دستگاه تنفسی

درمان حساسیت

راه حل های متعددی برای درمان حساسیت به خمیردندان وجود دارد. همانند استفاده از خمیر دندانهای گیاهی. به طور کلی در صورتی که از این آلرژی رنج می برید. و نمی دانید که از کدام نوع خمیر دندان استفاده نمایید. بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید. از جمله راه حلهایی که دندانپزشک برای یافتن عامل آلرژیک و درمان آن به شما توصیه می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سعی کنید به گونه ای مسواک بزنید که گوشه های دهان به کف خمیردندان آلوده نشود. در صورت بروز این مسئله سریعا ناحیه را با آب بشویید.

خمیردندان‌های مختلف با کمترین اجزای تشکیل دهنده را امتحان کنید.

از مقدار کمتری خمیردندان روی مسواک‌تان استفاده نمایید. میزانی که در عکسهای تبلیغاتی می بینید فقط برای تبلیغات می باشند. هرگز این میزان خمیردندان بر روی مسواک خود قرار ندهید.

در صورت عدم پاسخگیری از این موارد، بدون خمیر دندان مسواک بزنید. در اصل نقش اصلی تمیز کردن بر عهده مسواک می باشد. خمیردندان فقط نقش کمکی برای این کار می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]