شماره تماس : 02122016608

تاثیرجویدن آدامس بر بهداشت دهان ودندانها

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

آدامس های متنوع طعم دار بنا به دلایل متعددی توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. دلایلی مانند خوش بویی دهان، سفیدی دندانها، کنترل استرس و حتی عادت. ماده اصلی تشکیل دهنده آدامس سقز می باشد. در این مقاله به ارائه اطلاعاتی درباره تاثیرجویدن آدامس بر بهداشت دهان ودندانها از دیدگاه متخصصین دندانپزشکی دکتر الهه صادقی برای شما عزیزان می پردازیم.

تاثیر آدامس در حفظ سلامت دهان ودندان

آدامس دارای انواع متنوعی می باشد. برخی از این انواع برای سلامتی مضر می باشند و برخی دیگر خیر. به طور مثال آدامس های بدون قند دارای تاثیرات مثبت متعددی در حفظ سلامت دندان ها می باشد. این حرف بدین معنی است که با جویدن این آدامسها میزان ترشحات بزاقی در محیط دهان بالا می‌رود. بالارفتن میزان ترشحات درون دهان موجب این مسئله می گردد که خاصیت اسیدی پلاک‌های متصل به دندان ها کاهش یابد.

آزمایشات متعددی در این زمینه انجام گرفته است.  نتایج نشان می دهد که مصرف آدامس می‌تواند در کنار سایر مواد محافظ دندان، از پوسیدگی دندان جلوگیری نماید. این نتایج نشان می دهد که آدامس بخصوص آدمهای حاوی قند کم به هیچ وجه عامل پوسیدگی دندانها نمی باشند. بهمین دلیل توصیه می شود که پس از هربار مصرف تنقلاتی همچون شکلات و بیسکوییت، با جویدن آدامس اثرات مضر حاصل از آنها را کاهش دهید.

نقش آدامس در ترشح آب دهان

 محققان بعد از انجام تحقیقات فراوان در این زمینه به این نتیجه رسیدند که آدامس نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان ودندان دارد. این کار می تواند بعنوان روش کمکی برای مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید محسوب گردد. ولی اگر می پرسید آدامس چگونه این کار را انجام می دهد. ادامه مقاله را بخوانید.

آب دهان یکی از اولین و مهمترین راههای دفاعی در بدن می باشد. همگی تقریبا نقش این مایع در سلامت دندانها را می دانیم. آب دهان سطح دندانها را می شوید. اسیدهای ایجاد شده توسط میکروارگانیسم ها را خنثی می کند. به همین راحتی از پوسیدگی دندانها جلوگیری مینماید. مهمترین نتیجه جویدن آدامس و یا سبزیجات، ترشح بیشتر بزاق در دهان می باشد. این ویژگی را شویندگی دندان های طبیعی می نامند.

تاثیر آدامس جویدن در کاهش اسیدیته دهان

یکی از دلایلی که آدامس ها را مزه دار میکنند، افزایش ترشح بزاق می باشد. با افزایش میزان بزاقدر دهان، میزان بی کربنات درون دهان بیشتر می گردد. همین مسئله باعث خنثی نمودن اثر اسیدی مترشحه توسط میکروارگانیسم های موجود در پلاک های دندانی می گردد. در نتیجه از پوسیدگی دندان به میزان موثری جلوگیری می گردد.

تاثیر آدامس در جلوگیری از خشکی دهان

معمولا به افرادی که بنا به دلایلی همچون افزایش سن، مصرف انواع داروها و یا ابتلا به برخی بیماریها دچار خشکی دهان هستند، آدامس جویدن توصیه می گردد. در این افراد میزان ترشحات بزاق در دهان کم می باشد. لذا حالت اسیدی دهان زیاد تر از حد معمول می باشد. بهمین دلیل در این افراد دندانها بیشتردچار پوسیدگی می گردند.

بهترین نوع آدامس

یکی از انواع آدامسهای گیاهی با حداقل میزانمواد شیمیایی سقز می باشد. این ماده حاوی قندهای سوربیتول و زیلیتول می باشد. این قندها در صورت استفاده بیش از حد موجب بروز بیماریهای معده و روده می شوند. معمولا تولید کنندگان آدامس برای دستیابی سود و فروش بیشتراین ماده را شیرین تر می نمایند. بهترین نوع آدامس از دیدگاه بسیاری ازدندانپزشکان آدامس های بدون قند می باشد. بر طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات درباره انواع آدامس، سقز بهترین نوع آدامس است.

 

چند توصیه مفید

  • ‌دست کم دو بار در روز دندان‌ها و لثه خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید بشویید.
  • از مصرف زیاده از حد غذا و نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.
  • مراجعه سالیانه به دندانپزشک را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
  • درصورت نبودن امکان مسواک زدن، جویدن آدامس کمک کننده است.
  • جویدن آدامس هرگز جایگزین شستشوی روزانه دهان و دندان‌ها نخواهد شد.
  • حداقل زمان لازم برای بروز آثار مثبت آدامس ۲۰ دقیقه می باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]