تخفیف ویژه 10 درصدی بازدیدکنندگان وب سایت برای تمام خدمات کلینیک کد تخفیف : drsadeghioff10 (جهت بهره مندی از تخفیف به کلینیک مراجعه و یا تماس بگیرید )

بافت های نگهدارنده اطراف دندان

دندان‌های شما باید برای یك عمر باید كار كنند و با مراقبت مناسب نیز از پس این كار بر می آیند و این به معنای مسواك زدن روزانه با خمیردندانهای مناسب دندان و تمیز كردن بین دندان‌ها در طول روز و پاكسازی صحیح منظم دندان‌ها است تا از بیماری‌های بافت های نگهدارنده اطراف دندان جلوگیری شود . بیماری‌های بافت های نگهدارنده اطراف دندان علت عمده از دست رفتن دندان‌ها در بزرگسالان است ، ولی می‌توان از این بیماری‌ها پیشگیری كرد .

از دست رفتن دندان

واژه  پریودنتال از دو واژه یونانی به معنای اطراف دندان تشكیل شده است . بافت های نگهدارنده اطراف دندان می توانند به انواع مختلفی از بیماریها مبتلا شوند كه همگی در اثر عفونت باكتریایی لثه ها ، استخوان و رباط هایی كه از دندان حمایت كرده و آنها را در داخل آرواره نگه می دارند، به وجود می آیند. بیماریهای بافت های نگهدارنده اطراف دندان معمولاً بدون درد بوده و ممكن است پیشرفتی آهسته یا كاملاً سریع داشته باشند. بدون معاینه منظم دندان ها ، ممكن است تا آسیب شدید بر لثه ها و استخوان های آرواره از بیماری بافت های نگهدارنده اطراف دندان های خود مطلع نشوید و آنگاه دیگر از دست رفتن دندان غیر قابل اجتناب خواهد بود .

بافتهای نگهدارنده اطراف دندان

بیش از نیمی از افراد بالای ١٨ سال حداقل در مراحل اولیه زندگی تا حدی درگیر بیماری بافتهای نگهدارنده اطراف دندان هستند . پس از ۳۵ سالگی ، تقریباً سه چهارم بزرگسالان دچار نوعی بیماری بافت اطراف دندان می باشند . با این همه ، بیماریهای بافت اطراف دندان می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد . حتی كودكان پنج یا شش ساله هم می توانند علائم بیماریهای بافت اطراف دندان و لثه را نشان دهند . برای پیشگیری از این بیماریها لازم است بدانید چه عواملی باعث ایجاد این نوع بیماریها می شود ، عادات بهداشتی خوبی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود داشته باشید و تحت مراقبت حرفه ای منظم قرار گیرید .

علل بیماریهای بافت های اطراف دندان

بیماریهای بافت های اطراف دندان در اثر انواعی از باكتریهای موجود در پلاك لایه چسبنده بی رنگی از باكتریها كه بطور مداوم بر روی دندان ها تشكیل می شود، بوجود می آید . این باكتری ها سمومی  از خود ترشح می كنند كه لثه ها را تحریك کرده و منجر به از هم گسیختگی اتصال بافت های لثه به دندان ها می شود . به مرور زمان این سموم می توانند بافت های لثه را از بین برده و با پیشرفت عفونت به ضایعات استخوانی منجر شوند.

علاوه بر این، پلاكی كه از روی دندان برداشته نمی شود، می تواند با مواد دیگر تركیب شده و به رسوب سخت و متخلخلی به نام جرم دندان  یا باره مبدل می شود . جرم روی سطح دندان و بالای خط لثه ممكن است در بیماریهای بافت های اطراف دندان دخالتی نداشته باشد . اما وجود جرم بر روی سطح ریشه دندان و زیر لثه ها برداشتن پلاك و باكتریهای جدید را دشوارتر می سازد . برخلاف پلاك كه خودتان می توانید آن را از سطح دندان بردارید ، فقط دندانپزشك یا بهداشتكار دهان و دندان می تواند جرم یا باره دندان را بر طرف كند .

انواع بیماریهای بافت های اطراف دندان

شكلهای مختلفی از بیماریهای لثه ای و بافت های اطراف دندانی وجود دارد که شایعترین آنها عبارتند از : التهاب لثه  و التهاب بافت های نگهدارنده اطراف دندان.

التهاب لثه

اولین مرحله بیماریهای بافت های اطراف دندان بوده و قابل برگشت است . با این وجود ، در صورت عدم معالجه ممکن است به بیماری وخیم تری منجر شود .

پریودنتیت یا التهاب بافت های اطراف دندان

مراحل پیشرفته تر بیماریهای بافت های اطراف دندان است. در این حالت لثه ها ، استخوان و سایر ساختارهایی که از دندان ها محافظت می کنند ، آسیب می بینند . ممکن است دندان ها شل شده و بیفتند یا احتیاج به کشیدن پیدا کنند . در این مرحله برای پیشگیری از ضایعات دندانی به درمان های پیچیده تری احتیاج است .

سایر عوامل مداخله گر در بیماریهای بافت های اطراف دندان

اگر چه بیماریهای بافت های اطراف دندان در اثر پلاک ایجاد می شود ، تعدادی از عوامل دیگر می توانند احتمال خطر ، شدت و سرعت پیشرفت این بیماریها را افزایش دهند . افرادی که تنباکو می کشند یا می جوند در مقایسه با کسانی که اصلا” تنباکو مصرف نمی کنند به احتمال بیشتر و با شدت بیشتری دچار بیماریهای بافت اطراف دندان می شوند .