شماره تماس : 02122016608

 ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی متحرک

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

در مطلب ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی به بررسی رایج ترین ابزراهای مورد استفاده در ارتودنسی نوع ثابت صحبت نمودیم . گفته شد که دو نوع ارتودنسی در دندانپزشکی انجام میگردد. ارتودنسی ثابت و متحرک. در این مطلب به بررسی ابزارهای ارتودنسی متحرک از  دیدگاه متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر الهه صادقی در زعفرانیه  می پردازیم.

ارتودنسی متحرک

در برخی افراد با توجه به شرایط مختلف ممکن است ارتودنتیست از ارتودنسی نوع ثابت استفاده ننماید. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • شرایط فک و دهان فرد زیاد وخیم نمی باشد.
  • فرد با توجه به موقعیت شغلی و اجتماعی خود قادر به استفاده از ارتودنسی ثابت نباشد.
  • شرایط دهان به گونه ای باشد که نیاز به ارتودنسی ثابت نداشته باشد.

در این صورت فرد می تواند از ارتودنسی متحرک استفاده می نماید. در این حالت فرد می تواند ابزار مورد استفاده را از دهان خود خارج نماید.

درمان وابسته به همکاری بیمار

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم، از این روش برای درمان و اصلاح مشکلات خفیف فک و دندانها استفاده می شود. این مشکلات خفیف ممکن است بعلت مکیدن انگشت شست و یا کج بودن بسیار خفیف دندانها ایجاد شده باشند. مهمترین مسئله ای که در این درمان باید مد نظر قرار گرفت، این روش درمانی وابسته به همکاری بیمار می باشد.

در صورتی که فرد در حین دوره درمان، به درستی و با توجه به دستورات پزشک، ابزارها را از دهان خارج نماید.  بهترین نتیجه را از درمان خود می گیرد. ولی اگر این گونه نباشد، نه تنها ممکن است نتیجه دلخواه را نگیرد. بلکه طول دوره درمان هم خیلی طولانی تر از زمان مد نظر می گردد.

ابزارهای ارتودنسی متحرک

معمولا ابزارهای ارتودنسی متحرک برای تمیز کردن، غذا خوردن و یا نخ دندان کشیدن باید خارج شوند. علاوه بر این موارد ارتودنتیست ممکن است توصیه نماید در حین فعالیتهای ورزشی و یا نواختن ابزارآلات موسیقی  این موارد را از دهانتان خارج نمایید.

رایج ترین ابزارهای ارتودنسی متحرک عبارتند از: 

تراز کننده

تراز کننده یا الاینر ها در این نوع درمان جایگزین بریس‌ها می باشند. این ابزار معمولا برای بزرگسالان استفاده می‌شود. به این ابزار ارتودنسی شفاف هم گفته می شود. در صورت استفاده از این ابزار هر دو تا سه هفته، باید به ارتودنتیست مراجعه نمایید و با نوع سخت تر آن جایگزین گردد.

هدگیر

هد گیر تقریبا شبیه کلاه ورزش فوتبال آمریکایی می باشد. این ابزار دارای یک بند می باشد که ابزار را محکم مینماید. معمولا هدگیر ها برای کاهش سرعت رشد فک فوقانی و همچنین نگه داشتن دندانهای پشتی در مکان صحیح خود مورد استفاده قرار می گیرد.

ضربه گیر لب و گونه

این نوع ابزارارتودنسی متحرک برای ممانعت از وارد آمدن فشار زیاد از سوی گونه‌ها یا لب‌ها روی دندان‌هامورد استفاده قرار می گیرد.

اکسپندر یا وسیع کننده کام

اکسپندرها برای بزرگ کردن قوس فک فوقانی می باشد. این ابزار یک پلاک پلاستیکی به همراه پیچ هایی روی پلاک و سقف دهان می باشد. پیچ ها به مفاصل موجود در استخوان ها فشار می آورد. در نتیجه استخوانها به سمت بیرون هدایت می گردد.

نگهدارنده‌ها یا رتینرها

از نگهدارنده بعد از درمان مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که از اسم آن بر می آید، این ابزار برای توقف حرکت دندانها به جای اصلی خود مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با استفاده از این وسیله احتمال بازگشت دندانها و تخریب نتیجه ارتودنسی به شدت کم می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]